اینكه میگویند تهران خواب ندارد و شب و روزش با هم یكی است، پُر بیراه نگفتهاند. گواه این ادعا هم شبزندهداری گروهی از جوانان مُرفه پایتختنشین كه بامداد برخی از روزهای تعطیل در نقطهای از شهر گردهم میآیند و برای تفریح و سرگرمی، روی پولهای توجیبی خود شرطبندی میكنند.
البته اشتباه نكنید، منظور از پول توجیبی، آن مبلغی نیست كه در ذهن من و شما است؛ بلكه آن «بِدهبستانهای میلیونی» همشهریان لاكچری است كه كمتر از یك دقیقه بین همدیگر رد و بدل میكنند.
سوژه گزارش ما همان «دِرگهای شبانه تهران» است كه عدهای جوان مُرفه و بیدغدغه در ساعات بامدادی روزهای جمعه در نقاط مختلف پایتخت به راه میاندازند. البته اصلیترین و شناخته شدهترین محل این گردهمایی خودجوش كه باعث ایجاد مزاحمت برای بسیاری از همسایگان نیز میشود، خیابان اندرزگو در حوالی فرمانیه است.
قبل از واكاوی این پدیده عجیب، بد نیست كمی با اصطلاح درگ در فرهنگ لغات خودرویی آشنا شویم.
«درگ - Drag» در نگاه كلی به مسابقاتی اطلاق میشود كه بین دو خودرو در مسیری به طول یك چهارم مایل، معادل ۴۰۲ متر و ۲۵ سانتیمتر برگزار شده و شركتكنندگان باید این مسیر را در كمترین زمان ممكن طی كنند. دو خودرو بطور همزمان در دو خط موازی استارت زده و بعد از طی مسیر ثبت زمان میكنند كه البته این ثبت زمان، دو تا سه بار انجام میشود. در نهایت نیز بهترین زمان با توجه به حجم موتور و میزان تقویت خودرو در كلاسبندیهای جداگانه، محاسبه و در نهایت برنده مشخص میشود.
مطمئناً حالا متوجه شدهاید كه همان پول توجیبیهای میلیونی چطور در فرایند شرطبندی بین این رانندگان جوان رد و بدل میشود. مبلغ این شرطبندیها نیز متفاوت است، اما حداقل از 20 میلیون تومان آغاز شده و با توجه به شرایط روحی و عمق جیب رانندگان بالاتر هم میرود. جالبتر آنكه این مسابقات غیر مجاز، زیر نظر داوران و ناظران خاصی نیز برگزار میشود و هیچ محدودیتی از نظر نوع و مدل ماشین ندارد. در این مسابقات هم میتوان پژو 206 و خودروهای همپای آنرا دیدو هم خودروهای لاكچری اعم از جدیدترین مدلهای بنز، بی.ام.و، پورشه و آئودی كه صاحبان آنها به هیچچیز جز نمایش تمكن مالی خود فكر نمیكنند.
پاتوق قانونی درگبازان كجا است؟
برگزاری درگهای شبانه تهران و شرطبندیهای میلیونی نباید نظر ما را نسبت به این رشته ورزشی مهیج تغییر دهد، چراكه پیست ویژهای برای درگبازان پایتخت وجود دارد كه زیر نظر متولیان این رشته اداره میشود.
باند فرودگاه سابق قلعهمرغی و بوستان ولایت كنونی در جنوب پایتخت، همان پیست قانونی و فعال تهران است كه حتی پتانسیل برگزاری رقابتهای قهرمانی كشور را نیز دارد. هرچند كه مشكلات مختلف از جمله عدم وجود امكانات لازم باعث تأخیر در برگزاری مسابقات مستمر شده، اما وجود چنین فضای مطلوبی، باز هم جای امیدواری است.
محدودیت در این كارزار شبانه معنایی ندارد، حتی جنسیت رانندگان! بطوریكه دختران جوان هم میتوانند با یك حساب بانكی پُر و پیمان و یك خودروی گرانقیمت، پا به پای رقبای پسر خود در درگهای شبانه به میدان بروند. از دیگر مواردی كه هیچ محدودیتی در این مسابقات خیابانی ندارد، دارایی منقول و غیرمنقول طرفین برای شرطبندی است كه در اصطلاح وسط میگذارند. گفته میشود در این درگهای شبانه علاوه بر پول نقد، اموال دیگری همچون موتورسیكلت، خودرو و حتی ویلای شمال هم بین بازنده و برنده رد و بدل شده است. همین موضوع ثابت میكند جوانانی كه هر هفته در این مبارزات خیابانی شركت میكنند، توجهی به امكانات قانونی این فعالیت ندارند.
باور كنید حتی اگر فدراسیون اتومبیلرانی با كمال میل هم پیست مناسب و استانداردی را بصورت قانونی به این افراد اختصاص دهد، آنها باز هم تحت تأثیر شرطبندیهای وسوسهانگیز، به همین روند غیرقانونی و شبانه ادامه خواهند داد. به گزارش ایران، طبیعتاً در این تفریح عجیب و پرخطر، علاوه بر توان و مدل بالای خودروها، تجربه راننده نیز حرف اول را میزند و برخی از پای ثابتهای درگهای خیابانی، پیش از هر مسابقه هفتگی با صرف هزینههای چند ده میلیونی، خودروهای خود را تقویت میكنند.
تنها مسألهای كه برای این جوانان متمول اهمیت ندارد، آرامش و امنیت همسایگان محدوده برگزاری درگهای شبانه است كه مجبورند در ساعات استراحت و بامداد روزهای تعطیل، صدای غرش موتور و اگزوز و ترمزهای متوالی این خودروهای تقویت شده را تحمل كنند.
هر چند مدتها است پلیس با این قبیل بیقانونیهای خیابانی برخورد میكند و گاهی اوقات با اجرای طرحهای ضربتی، بساط این رانندگان را بر میچیند، اما این روال قارچگونه هر از گاهی در نقطهای از شهر سر بیرون میآورد و دوباره داستان شرطبندی در درگهای شبانه تهران آغاز میشود.