معرفی انواع قطارهای سریع السیر چین
کاراموند: چین تا انتهای سال 2023، دارای طولانی ترین شبکه راه آهن پرسرعت جهان با طول کل 45هزار کیلومتر (27هزار و 961 مایل) بوده است و این شبکه گسترده تقریباً دو سوم خطوط راه آهن پرسرعت جهانی را در خدمات تجاری تشکیل می دهد.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران باوجود این که سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا - تبریز و تبریز - آذرشهر است. بعد از آن دولت ها وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی خصوصاً در راه پرتردد و با راهبردی تهران - مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.
در این جهت دولت سیزدهم برنامه هایی دارد و مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم - در ایام پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران - مشهد از ۱۴۰۲ شروع می شود.
همین طور مدتی پیش سید ابراهیم رئیسی - رییس جمهور - نیز در جلسه ای، آخرین وضعیت با اهمیت ترین پروژه های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح ها را بررسی کرد و با تأکید بر اهمیت راه اندازی خط ریلی سریع السیر مشهد - تهران باتوجه به نیاز رو به افزایش برای بسط امکانات حمل و نقلی در این راه و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زوار علی ابن موسی الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تاکید کرد.
در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان می پردازد.
در گزارش قبلی منتشرشده، درباره ی اولین راه آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کردیم، در گزارش دوم فهرستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی گردید و در گزارش سوم علت محبوبیت قطارهای سریع السیر در چین را بررسی کردیم و در این گزارش انواع قطارهای سریع السیر چین را ارزیابی خواهیم کرد.
چاینا نوشت، قطارهای سریع السیر چین به سه گروه دسته بندی می شوند و شامل قطارهای گروه جی (G)، گروه دی (D) و گروه سی (C) است که هر کدام دارای سرعت حرکت متفاوتی هستند. با وجود تفاوت در سرعت، ظاهر و امکانات داخل، هر سه گروه قطارها مشابه و دارای امکانات رفاهی مدرن هستند.
شبکه راه آهن پرسرعت چین
هم اکنون، ۳۳ بخش از ۳۴ بخش اداری در سطح استانی چین، به جز ماکائو، دارای راه آهن پرسرعت هستند و تا انتهای سال ۲۰۲۳، چین طولانی ترین شبکه راه آهن پرسرعت جهان با طول کل ۴۵هزار کیلومتر (۲۷هزار و ۹۶۱ مایل) را ثبت نمود. این شبکه گسترده تقریباً دو سوم خطوط راه آهن پرسرعت جهانی را در خدمات تجاری تشکیل می دهد و قابل ذکر است که رشد قابل توجهی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته و طول کل آن ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) بالا رفته است.
به میزان ۱۶ خط اصلی ریلی سریع السیر در شبکه راه آهن سریع السیر چین وجود دارد که شامل هفت خط عمودی (شمال-جنوب) و هشت خط افقی (شرق-غرب) است که بیشترین مسیر حمل و نقل خطوط ریلی پرسرعت هستند.
رزرو بلیط قطار سریع السیر چین
هنگام خرید بلیط و سوار شدن به قطار در چین، ارائه مدرک شناسایی معتبر لازم و برمبنای مسافران خارجی متفاوت است:
• مسافران خارجی باید گذرنامه یا مجوز سفر داشته باشند؛
• مسافران هنگ کنگ، ماکائو و تایوان نیز مجوز سفر به سرزمین اصلی چین را ارائه نمایند و
• مسافران خارجی و تایوانی اگر قصد دارند با قطار به تبت بروند، باید برای مجوز سفر تبت درخواست دهند.
خرید آنلاین بلیط قطار چین با آژانس های مسافرتی راحت ترین راه است و رزرو آنلاین بلیط قطار را در دسترس شما قرار می دهند تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.
انواع قطارهای سریع السیر چین
قطارهای پرسرعت چین برای سرعت ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ تا ۲۱۷ مایل در ساعت) طراحی شده اند. سه نوع قطار سریع السیر در چین وجود دارد که قبل از این ذکر شد و در اینجا به شرح آنها پرداخته می شود:
قطارهای گروه جی
قطارهای پرسرعت جی چین بر روی ریل های خاص حرکت می کنند و علت آن واگن هایی با موتور محرک جداگانه در این نوع قطارهاست. پیکربندی این قطارها عملکرد و کارایی مطلوب را تضمین می نماید. به عنوان مثال، یک قطار جی با هشت واگن ممکنست دارای پنج واگن با قدرت محرک باشد، در صورتیکه یک قطار جی با ۱۶ واگن می تواند ۱۰ واگن از این قبیل داشته باشد. خطوط ریلی منحصربه فرد برای تطبیق و پشتیبانی از حرکت قطارهای پرسرعت جی لازمست، برای اینکه راه آهن معمولی قادر به اداره تعداد قابل توجهی از واگن های دارای قدرت حرکتی نیست. میانگین سرعت قطار جی بیش از ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) در ساعت است.
قطارهای گروه دی
قطارهای دی چین، با سرعت متوسط حدود ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۵ مایل) در ساعت، در حقیقت کندتر از قطارهای گروه اول هستند. این تفاوت سرعت به تعداد کمتر واگن با قدرت حرکتی برای قطارهای دی نسبت داده می شود. به عنوان مثال، یک قطار دی با هشت واگن بطور معمول تنها دارای ۲ واگن با قدرت حرکتی است و یک قطار ۱۶ واگن دی ممکنست دارای ۶ واگن موتور محرک باشد. این پیکربندی به قطارهای دی اجازه می دهد تا مسیرهای راه آهن خودرا با قطارهای معمولی زی (Z)، تی (T) و کی (K ) به اشتراک گذارند.
قطارهای گروه سی
قطارهای سی فقط بین چند شهر همسایه مانند پکن-تیانجین، چانگچون-جیلین، گوانگژو-ژوهای/شنژن و گویانگ-کایانگ حرکت می کنند و سفرهای آن کوتاه است.
امکانات در قطار سریع السیر چین
• رستوران در واگن وسط قطار قرار دارد.
• آب جوشیده رایگان در آخر هر واگن موجود است.
• تمام قطارهای سریع السیر کاملا دارای تهویه مطبوع هستند.
• صندلی های قابل تنظیم به شما امکان می دهد در طول سفر راحت بنشینید.
• یک سوکت برق ۲۲۰ ولت AC در زیر صندلی شما موجود است، بدین سبب لازم نیست نگران تمام شدن باتری گوشی خود باشید.
• توالت به سبک غربی و چینی در هر قطار پرسرعت موجود است.
• سرویس بهداشتی معلولین و میز پوشک در واگن شماره پنج موجود است که افراد دارای فرزند خردسال نیز می توانند از آن بهره گیرند.
کلاس تجاری
کلاس تجاری در قطارهای پرسرعت چین، لوکس ترین مورد و قیمت آن بالاتر از سایر قطارهاست. جادار است و ۲ متر (۶.۶ فوت) فاصله بین ردیف ها دارد. صندلی ها بصورت A+F برای ردیف اول و AC+F برای ردیف های دیگر چیده شده اند. صندلی های چرمی راحت را می توان بصورت برقی در حالت صاف قرار داد تا بتوان کاملا دراز کشید.
کلاس برتر
کلاس برتر فقط در بعضی از قطارهای پرسرعت چین موجود است. هر واگن دارای ۱۶ صندلی و در هر اختتام هشت صندلی است که این چیدمان اجازه داشتن بهترین چشم انداز را فراهم می آورد. هر ردیف دارای سه صندلی است، همانطور که در یک واگن کلاس تجاری یافت می شود.
کلاس یک
فرست کلاس یا کلاس یک برای مسافرانی سفارش می شود که می خواهند سفری راحت را با قطار سریع السیر تجربه کنند و نمی خواهند هزینه زیادی برای آن بپردازند. قیمت آن، ارزان تر از کلاس تجاری و برتر است و صندلی ها از صندلی های درجه دو پهن تر هستند. هر ردیف دارای چهار صندلی است.
کلاس ۲
کلاس دوم رایج ترین و ارزان ترین کلاس بلیط قطارهای پرسرعت است. اگر قصد دارید تور چین با بودجه کم داشته باشید، انتخاب خوبی است.
نکات مفید در استفاده از قطارهای سریع السیر چین
قطارهای پرسرعت چین در هر ایستگاه توقف کوتاهی دارند که بطور معمول فقط چند دقیقه طول می کشد. برای مسافران بسیار اهمیت دارد که تا رسیدن به مقصد تعیین شده در قطار بمانند. زمان توقف کوتاه برای اطمینان از سفر کارآمد و رسیدن بموقع طراحی شده است، بدین سبب برای مسافران مهمست که به برنامه پایبند باشند و از پیاده شدن قبل از موعد اجتناب کنند.
قطارهای پرسرعت چین اغلب از ایستگاه های قطار خاصی در داخل شهر حرکت می کنند و این ایستگاه ها ممکنست در نقاط مختلف شهر واقع شوند. برای مسافران بسیار اهمیت دارد که بلیط های خودرا به دقت بخوانند و ایستگاه حرکت را تایید کنند تا مطمئن شوند که به مقصد صحیح می روند. آگاهی از جزییات ایستگاه از قبل به جلوگیری از سردرگمی کمک و شروع سفر آرام را تضمین می نماید.
ممکنست در فصل اوج سفرها، به عنوان مثال در تعطیلات تابستانی، سال نو چینی و تعطیلات ملی قطار پر سر و صدا باشند. اگر سر و صدای زیاد را دوست ندارید از کلاس دوم بگذرید برای اینکه در فرست کلاس، صندلی برتر و کلاس تجاری ساکت تر است.
از آنجا که غذای قطار گران و در انتخاب محدود است، ایده خوبی است که غذای خودرا به همراه داشته باشید.
منبع: karamond.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب