۲۶ آذر روز حمل ونقل و رانندگان ؛

جایگاه مهم فناوری در حمل و نقل کشور

جایگاه مهم فناوری در حمل و نقل کشور کاراموند: 26 آذر «روز حمل و نقل و رانندگان» فرصتی برای احیای ظرفیتهای این صنعت در کشور است و فناوری های پیشرفته نقش برجسته ی در ارتقاء کارآیی، مدیریت بهینه ی ناوگان و افزایش ترانزیت های بین المللی ایفاء می کنند. با بهره گیری از این ظرفیت ها، امکان تحقق 18 میلیون تن ترانزیت جاده ای فراهم گشته است که گامی مهم در توسعه پایدار حمل و نقل به شمار می آید.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صنعت حمل و نقل یکی از بخش های کلیدی در توسعه اقتصادی کشور است که نقش به سزایی در جابه جایی کالاها و تسهیل فرآیندهای اقتصادی ایفاء می کند. با پیشرفت فناوری و توجه ویژه به نوسازی ناوگان و بهبود زیرساخت ها، این صنعت روز به روز توانمندتر می شود. ۲۶ آذر، «روز حمل و نقل و رانندگان»، فرصتی باارزش برای مرور این دستاوردها و تقویت جایگاه این بخش در تحقق اهداف توسعه ای کشور است.

تاریخچه روز ملی حمل ونقل

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل از روزهای افتخارآمیز تاریخ غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران است. ۲۶ آذر ۱۳۶۲ در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان ناوگان باری خواستند تا به بنادر مراجعه نمایند و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب، راهی جنوب کشور شده و تاریخ ساز شدند.
وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۷۶ و با هدف زنده نگه داشتن فرمان تاریخی امام(ره) و اقدام مجدانه فعالان عرصه حمل و نقل کشور، ۲۶ آذر را به عنوان روز ملی حمل و نقل به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد کرد و از آن روز تا به الان روز ملی حمل و نقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل و نقل و قدرشناسی از خدمات باارزش رانندگان و مهلتی برای بازنگری وضعیت، مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این بخش بمنظور دستیابی به وضعیت مطلوب است.
طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر بصورت مستقیم در بخش حمل و نقل مشغول به فعالیت هستند که جایگاه هفتم اشتغال زایی دولتی در اقتصاد کشور است. همچنین، این صنعت بالاتر از ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود مختص کرده است و به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه اقتصادی شناخته می شود. گسترش زیرساخت های حمل و نقل، همچون جاده ها و خطوط ریلی، بطور مستقیم به افزایش حجم جابه جایی کالا و خدمات کمک کرده است.
رانندگان به عنوان یکی از ارکان اصلی این صنعت در طول سالهای قبل، با چالش های مختلفی روبه رو بوده اند. بگفته انجمن صنفی رانندگان، بالاتر از ۴۹درصد از کامیون های فعال در کشور فرسوده و البته نیازمند نوسازی هستند. این مساله علاوه بر کاهش ایمنی، تأثیر مستقیمی بر کیفیت خدمات حمل و نقل دارد. در نتیجه، توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل، یکی از مهم ترین مطالبات این روز است که در روز ملی حمل و نقل مورد تاکید قرار می گیرد.
همچنین، طبق گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی های ناشی از خودرو های سنگین و سوخت های فسیلی نیز از دیگر چالش های این حوزه است که در این روز مورد بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل، افزایش استفاده از فناوری های سبز و توسعه حمل و نقل پایدار یکی از اولویت های اصلی دولت در سالهای اخیر بوده است.

نقش رانندگان در دوران دفاع مقدس

رانندگان در دوران دفاع مقدس نقشی حیاتی در پشتیبانی لجستیکی ایفاء کردند و با انتقال مواد غذایی، تجهیزات و مهمات از خطوط مقدم به عمق جبهه ها، خدمات شایسته ای ارائه دادند. آمارهای رسمی نشان میدهد که بالاتر از ۴ هزار کامیون و خودرو های سنگین در عملیات پشتیبانی جبهه ها شرکت داشتند که بیشتر آنها تحت خطرات شدید امنیتی و در مسیرهای بسیار صعب العبور فعالیت می کردند. این افراد جان خودرا برای حفظ استقلال کشور به خطر انداختند و یاد و خاطره فداکاری آنها در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شده است.
در وضعیت جنگی، فرسودگی خودرو ها و کمبود قطعات یدکی، بزرگ ترین چالش رانندگان بود. بر اساس گزارش بنیاد شهید، خیلی از کامیون های استفاده شده در جنگ به علت نداشتن تجهیزات مناسب و نبود خدمات تعمیراتی، نیازمند تعمیرات اساسی بودند که نشان دهنده سختی فعالیت آنها در این دوره است. با این وجود، این قشر از مردم با تمام محدودیت ها به وظایف خود پایبند بودند و به انتقال تجهیزات حیاتی به خط مقدم پرداختند.
همچنین، گزارش های رسمی از نقش ویژه رانندگان در نجات جان افراد لطمه دیده حکایت دارد. آنها با طی مسافت های طولانی و در وضعیت بحرانی، موفق به حمل مجروحین و انتقال تجهیزات پزشکی به مناطق مرزی شدند. این خدمات باارزش در زمان جنگ، به عنوان بخش جدایی ناپذیر از پیروزی های دفاع مقدس تلقی می شود.

نقش حمل و نقل در ترانزیت های بین المللی

حمل و نقل بین المللی ایران نقش برجسته ی در افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان دارد. بر اساس آمار گمرک ایران، حجم ترانزیت کالا از ایران در سالهای اخیر به بالای ۱۷میلیون تُن رسیده است که نشان دهنده جایگاه راهبردی کشور در مسیرهای ترانزیتی است. همچون کریدورهای مهم شمال - جنوب و شرق - غرب، ایران را به اروپا، روسیه، چین و کشورهای خلیج فارس متصل کرده است. این کریدورها، علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل، فرصت های اقتصادی جدیدی برای فعالان بخش حمل و نقل فراهم آورده اند.
علاوه بر این، توسعه بنادر و فرودگاه های بین المللی در ایران نیز در تسهیل ترانزیت مؤثر بوده است. به عنوان مثال، بندر شهید رجایی که یکی از مهم ترین بنادر تجاری ایران است، ظرفیت تخلیه و بارگیری بالاتر از ۶ میلیون TEU کانتینر را دارد و این امر منجر به ارتقاء جایگاه ایران در شبکه جهانی حمل و نقل دریایی شده است.
همچنین، استفاده از تکنولوژی های جدید در مدیریت حمل و نقل ترانزیتی، سبب بهبود فرآیندهای این بخش شده است. سامانه های هوشمند ردیابی کالا، کاهش خطاهای انسانی را به همراه داشته و موجب افزایش سرعت و دقت در پروسه ترانزیت می شوند. طبق آمارهای انتشار یافته توسط وزارت راه و شهرسازی، این تحول فناورانه توانسته است سهم ایران از بازار ترانزیت بین المللی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
اهمیت حمل و نقل در اقتصاد کشور
صنعت حمل و نقل یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشور است. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، حدود ۹۰ درصد جابه جایی کالاها بوسیله جاده ای به انجام می رسد که نشان دهنده اهمیت آن در زنجیره تامین است. علاوه بر این، سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی کشور، بالاتر از ۹ درصد است که تأثیر شایان توجهی بر رشد اقتصادی دارد. بهبود زیرساخت ها و سرمایه گذاری در توسعه این صنعت، به افزایش راندمان در تولید و توزیع کالاها کمک کرده است.
یکی از چالش های اساسی این صنعت، فرسودگی ناوگان حمل و نقل است که تأثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت خدمات دارد. در سالهای اخیر، میزان کمی از ناوگان عمومی نوسازی شده است که این اتفاق از نیازهای بیش از پیش کشور است. علاوه بر این، بهبود سیستم های حمل و نقل هوشمند، از قبیل هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر ناوگان، می تواند به بهینه سازی فرآیندهای حمل و نقل کمک نماید.
توجه به حمل ونقل پایدار نیز یکی دیگر از اولویت های این صنعت است. به عنوان نمونه، استفاده از خودرو های الکتریکی و کاهش آلایندگی های زیست محیطی به عنوان قسمتی از اهداف کلان توسعه پایدار مطرح گردیده است. بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش آلودگی های ناشی از خودرو های سنگین در مسیرهای داخل شهری بالاتر از ۲۰ درصد طی پنج سال اخیر بوده است.
دستاوردهای صنعت حمل و نقل در ایران
صنعت حمل و نقل ایران در سالهای اخیر، شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده است. به عنوان مثال، توسعه خطوط ریلی پرسرعت و مدرن سازی ناوگان هوایی، موجب افزایش سرعت و کیفیت خدمات شده است. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، ایران هم اکنون بالاتر از ۱۲ هزار کیلومتر خط ریلی با سرعت های بالا دارد که در مقایسه با سالهای قبل، پیشرفت قابل توجهی را نشان میدهد.
همچنین، افزایش استفاده از سیستم های هوشمند در مدیریت ناوگان حمل و نقل، یکی دیگر از دستاوردهای مهم این صنعت است. سیستم های GPS و نظارت ازراه دور، دقت و ایمنی بیشتری در جابه جایی کالا و خدمات به وجود آورده اند. طبق آمار پخش شده، خطاهای انسانی در حمل و نقل بارهای سنگین، به میزان ۳۵ درصد کم شده است.
در کنار این دستاوردها، توسعه حمل و نقل پایدار نیز همچون محورهای اصلی برنامه های توسعه این صنعت است. به عنوان مثال، در سالهای اخیر، قسمتی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به خودرو های برقی و هیبریدی تبدیل گشته است، که این امر به کاهش آلایندگی های محیطی کمک شایانی کرده است.
مشکلات و چالش های صنعت حمل ونقل
صنعت حمل و نقل ایران با چالش های مختلفی روبه رو است که مهم ترین آنها فرسودگی ناوگان و کمبود زیرساخت های لازم است. بگفته مرکز آمار ایران، بالاتر از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است که این مسئله بطور مستقیم بر ایمنی و کارآیی خدمات تأثیر می گذارد. علاوه بر این، افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات نیز بر وضعیت اقتصادی رانندگان و صاحبان ناوگان تأثیر گذاشته است.
مشکل دیگری که در این صنعت وجود دارد، نبود سرمایه گذاری کافی در فناوری های جدید است. به عنوان مثال، برمبنای آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان به کارگیری تکنولوژی های هوشمند در مدیریت ناوگان حمل و نقل تنها ۱۵ درصد بوده که نیازمند بهبود جدی است. این موضوع، سبب کندی روند رشد این صنعت در رقابت های جهانی شده است.
در کنار این مشکلات، عدم وجود استانداردهای یکپارچه برای حمل و نقل بین المللی نیز چالشی اساسی بشمار می رود. بگفته انجمن بین المللی حمل و نقل، نبود هماهنگی بین قوانین داخلی و بین المللی، روند ترانزیت کالا را پیچیده تر کرده و هزینه ها را افزایش داده است.
تاثیر تحولات فناوری در حمل ونقل
تحولات فناوری، صنعت حمل و نقل را متحول کرده و به افزایش کارآیی و ایمنی خدمات کمک کرده است. طبق گزارش مرکز توسعه فناوری های حمل و نقل هوشمند، استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های اتوماسیون در مدیریت ناوگان، موجب کاهش زمان جابه جایی و افزایش دقت شده است. این فناوری ها همچنین، با کاهش خطاهای انسانی و کنترل بهتر مسیرها، نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات دارند.
علاوه بر این، افزایش استفاده از خودرو های برقی و هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده است. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، میزان آلودگی های ناشی از خودرو های سنگین کاهش ۴۰ درصدی داشته است. همچنین، توسعه سیستم های ردیابی آن لاین برای مدیریت بهتر ناوگان، به بهینه سازی مسیرها و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است.
یکی دیگر از دستاوردهای فناوری، افزایش استفاده از ربات های هوشمند در بخش لجستیک و توزیع است که به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در این فرآیندها کمک کرده است. این تحول، خصوصاً در خدمات ترانزیت بین المللی، اثرگذار بوده و امکان ارائه خدمات مؤثرتر را فراهم نموده است.
نقش دولت در پشتیبانی از صنعت حمل ونقل
دولت نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از صنعت حمل و نقل دارد و با اختصاص بودجه های کلان به توسعه این حوزه، تلاش دارد تا مشکلات مختلف این صنعت را کم کند. بگفته وزارت راه و شهرسازی، بالاتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای گسترش زیرساخت های حمل و نقل در ضمن سالهای اخیر هزینه شده است که نشان دهنده توجه جدی به این بخش است. همچنین، ارائه ی تسهیلات مالی و بیمه ای به صاحبان ناوگان و رانندگان، همچون اقدامات حمایتی دولت بشمار می رود.
در حوزه ی توسعه فناوری های جدید، دولت به ارائه مشوق های مالیاتی برای نوآوری در صنعت حمل ونقل پرداخته است. به گزارش سازمان امور مالیاتی، شرکت هایی که به توسعه سیستم های هوشمند در مدیریت ناوگان اقدام نمایند، از تخفیفات مالیاتی قابل توجهی برخوردار خواهند شد که این امر به بهبود کیفیت خدمات کمک خواهدنمود.
«جواد هدایتی» مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تأکید بر ضرورت مدیریت واحد پایانه های مرزی، اظهار داشت: «روند ترانزیت کشور رو به رشد است و پیش بینی ها از تحقق ترانزیت جاده ای ۱۸ میلیون تنی تا انتهای سال جاری(۱۴۰۳) حکایت دارد، البته در پی ابلاغ برنامه هفتم توسعه کشور و تعیین چشم انداز ۴۰ میلیون تنی ترانزیت از قلمرو کشور، باید اقدامات لازم را در پیش گیریم.»
جایگاه رانندگان در توسعه پایدار
رانندگان به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار در صنعت حمل و نقل شناخته می شوند. طبق گزارش سازمان توسعه حمل و نقل پایدار، رانندگان با بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، به حفظ محیط زیست کمک شایانی کرده اند. در سالهای اخیر، قسمتی از ناوگان حمل و نقل عمومی به خودرو های هیبریدی و برقی تبدیل گشته است که نتیجه کوشش های این قشر برای کاهش آلودگی ها است.
افزایش راندمان رانندگان بوسیله آموزش های مستمر نیز موجب بهبود شرایط کاری آنها شده است. بگفته وزارت آموزش و پرورش، رانندگان با گذراندن دوره های حرفه ای در حوزه مدیریت ناوگان و فناوری های جدید، عملکرد بهتری از خود نشان داده اند. این امر به توسعه پایدار حمل و نقل کمک می نماید، برای اینکه رانندگان نقش مهمی در پایین آوردن مشکلات زیست محیطی و افزایش ایمنی جاده ها دارند.
همچنین، مشارکت رانندگان در برنامه های حمایتی و توسعه محور، زمینه را برای رشد پایدار این صنعت فراهم آورده است. با حمایت مستمر از این قشر، می توان به تحقق اهداف توسعه پایدار در بخش حمل و نقل امیدوار بود.
قدردانی از زحمات رانندگان در تمامی بخش ها
رانندگان، به عنوان ستون های اصلی صنعت حمل و نقل، هر روز درحال ارائه خدمات سخت و طاقت فرسا هستند. بگفته سازمان حمل و نقل جاده ای، بالاتر از ۹۰ درصد از بار و کالای کشور بوسیله جاده ها جابه جا می شود که این امر نشان دهنده ی وابستگی بالای کشور به فعالیت این قشر است. با این وجود، مشکلات خیلی از جمله نوسازی ناوگان و کاهش حقوق رانندگان، همچنان گریبانگیر این صنعت است.
در سالهای اخیر، توجه بیشتری به بهبود شرایط کاری رانندگان شده است. با حمایت دولت و افزایش برنامه های حمایتی، سعی شده تا مشکلات اساسی این قشر کم شود. این زحمات باارزش باید بصورت مستمر مورد تقدیر قرار گیرد تا انگیزه ی بیشتری برای ارائه خدمات بهتر در صنعت حمل و نقل ایجاد شود.
از ین جهت، روز ملی حمل و نقل، فرصتی باارزش برای تقدیر از زحمات بی شائبه ی رانندگان است که با ایثار و تلاش، به توسعه پایدار این صنعت کمک کرده اند.
با توجه به مطالب فوق، ۲۶ آذر، «روز حمل و نقل و رانندگان» فرصتی است تا جایگاه این صنعت مهم در کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد. با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و مدیریت بهینه ناوگان، صنعت حمل و نقل قادر به دستیابی به پیشرفت های قابل توجهی در افزایش کارآیی و تسهیل فرآیندهای جابه جایی کالا و خدمات شده است. تحقق ۱۸ میلیون تُن ترانزیت جاده ای گامی مؤثر در توسعه پایدار کشور است که با حمایت های دولت و نوآوری در این عرصه، بهبود شایان توجهی در بخش حمل و نقل ایجاد خواهد شد.
همچنین، نقش رانندگان به عنوان اصلی ترین عامل این صنعت، در این پروسه بی بدیل است. تلاش ها و فداکاری های این قشر، همراه با فناوری های به کار رفته، سبب ارتقاء سطح خدمات حمل و نقل شده و آینده ای روشن تر برای این حوزه رقم می زند. ادامه ی این مسیر همراه با بهبود زیرساخت ها و تقویت دانش فنی، تضمین کننده ی توسعه پایدار و رشد اقتصادی بیشتر کشور خواهد بود. با ادامه پشتیبانی از صنعت حمل و نقل، شاهد پیشرفت های شایان توجهی در پایین آوردن مشکلات و افزایش راندمان خواهیم بود که در نهایت منجر به افزایش رفاه اجتماعی خواهد شد.




منبع:

1403/09/26
10:13:36
5.0 / 5
19
تگهای مطلب: استاندارد , اهدا , ایران , بحران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری