استفاده از توربین های کلاس F در توسعه نیروگاهی اجتناب ناپذیر است
به گزارش کاراموند، با عنایت به محدودیت های منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و ضروری است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر اساس این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری صورت گیرد.
محمد نصیری - دبیر همایش کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با عنایت به جدید بودن ناوگان توربین های کلاس F در کشور و چالش هایی که در تولید این واحدها وجود دارد، در انجمن صنفی نیروگاه ها تصمیم بر این شد که تمرکز همایش سال جاری توربین های گازی بر این مورد باشد؛ چه این که مزیت مهم این ماشین ها راندمان بیشتر است، اظهار نمود: طبیعتا ضروری است برای حفظ آمادگی آنها تمهیدات کافی اندیشیده شود؛ این همایش فرصتی است برای بهره برداران و تأمین کنندگان در رابطه با این توربین ها که با تقویت ارتباطات و شبکه سازی، هم افزایی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در مورد آینده توربین های کلاس F در کشور، باید گفت با عنایت به ناترازی های موجود در قسمت انرژی، افزایش میانگین راندمان نیروگاه های حرارتی اهمیت مضاعف پیدا کرده است، اظهار داشت: بعنوان یک مثال ساده، وقتی شما از یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F یک مگاوات ساعت برق تولید کنید، حدود ۱۷۳ متر مکعب گاز نیاز است، در حالیکه همین برق با نیروگاه راندمان ۳۰ درصد بیشتر از ۳۳۰ مترمکعب گاز نیاز دارد، یعنی حدود دو برابر؛ توجه کنید به جز منظر اقتصادی و ناترازی، تفاوت مبحث از نظر آلایندگی زیست محیطی هم چقدر قابل توجه است.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: باآنکه در دنیا و به تازگی کشور ما با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر استراتژی اصلی سیاستگذاران انرژی شده، لیکن به علت مشکل تجدیدپذیرها در مبحث پایداری، همچنان رهایی از سیستم های حرارتی دور از دسترس به نظر می آید و توسعه و بازتوانی نیروگاههای حرارتی لازم است.
وی افزود: بدیهی است در این شرایط با عنایت به محدودیت های منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و ضروری است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر اساس این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری صورت گیرد.
نصیری درمورد چالش های مهم بهره برداری از توربین های کلاس F اظهار داشت: چالش های مهم فعلی بهره برداری از منظر فنی تأمین قطعات و سرویسهای مورد نیاز و بومی سازی آنها جهت افزایش تاب آوری در شرایط فعلی است؛ البته این حرکت در سازندگان داخلی شروع شده و امیدواریم بزودی خبرهای خوبی در این حوزه بشنویم ولی به واقع تنوع قطعات و پیچیدگی تکنیکی این سیستم ها از دشواری های این هدف است.
وی ادامه داد: همینطور مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور که بر کلیت صنعت تولید برق سایه انداخته است این نیروگاه ها را هم بی نصیب نگذاشته، از طرفی تأمین پایدار سوخت و مشخصا سوخت گاز با عنایت به حساسیت این سیستم ها به کیفیت سوخت مایع، کمک بزرگی به حفظ سلامت آنها خواهد بود.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید برق از بدو راه اندازی کارخانه با واحدهای بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی بوده که بعدا با اضافه شدن یک واحد گازی در سال ۱۳۸۲ به ۳۰۰ مگاوات رسید؛ توسعه ظرفیت نیروگاهی از برنامه های شرکت در دهه ۹۰ با رویکرد تضمین تأمین برق بود که درنظر گفتن افق تأمین گاز و قیمت های حامل های انرژی، شاخص راندمان را در انتخاب نوع توربین پررنگ تر کرد و در نهایت منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی با شرکت مپنا شد.
وی افزود: این نیروگاه یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو توربین گاز ۳۰۷ مگاواتی زیمنس و یک واحد ۳۰۰ مگاواتی بخار است؛ پروژه از سریعترین پروژه های نیروگاهی کشور بوده و دو توربین گازی مذکور در خرداد و تیرماه سالجاری در سرویس قرار گرفتند.
نصیری با اشاره به اینکه تولید این دو توربین اهمیت بالای ی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت، اظهار داشت: فعالیت های بخش بخار پروژه هم در دست اقدام است و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری کامل برسد.
وی ادامه داد: سال جاری چون نخستین همایش کلاس اف برگزار می گردد امیدواریم آخرین توانمندی های داخلی در رابطه با این تکنولوژی عرضه شوند و حداکثر هم افزایی در این حیطه انجام شود؛ همینطور با طرح حساسیت ها و چالش های موجود منجر به شفاف تر شدن مشکلات و چالش های این ناوگان شود تا در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های کلان درنظر گرفته شود.
منبع: كاراموند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب