نایب رئیس كمیسیون ترانزیت اتاق بازرگانی ایران پاسخ داد

میزان تأثیر طرح باک پر بر نقل و انتقالات مرزی چقدر است؟

میزان تأثیر طرح باک پر بر نقل و انتقالات مرزی چقدر است؟ کاراموند: به گزارش کاراموند، در حالیکه طرح باک پُر از سال 1401 به منظور پیشگیری از قاچاق سوخت در نقاط مرزی در دستور کار قرار گرفت، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اجرای طرح فول باک سبب شده کامیون های داخلی امکان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند، اظهار داشت که در بعضی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.


فاطمه قنبرپور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برای صادرات کنسانتره در مناطق مرزی همچون آذربایجان غربی گرفتار مشکل هستیم، اظهار داشت: هم اکنون در مرزها طرح فول باک در حال اجرا می باشد. بر این اساس از کامیون های ایرانی و خارجی درحال خروج از مرز، چه بار زده باشند و چه نزده باشند، مابه التفاوت قیمت سوخت دریافت می شود.
به قول وی این مورد سبب شده کامیون های داخلی امکان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند. ازاین رو در بعضی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.
قنبرپور با اشاره به اینکه با عنایت به مشکلات تحریم، کنسانتره ایرانی نمی تواند به مبادی اروپا وارد شود و صادرکنندگان مجبورند از نام ترک استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اجازه بار زدن به کامیون خارجی هم به ما داده نمی گردد. اما اصولاً باید به صادرکننده ایرانی سوبسید داده شود و از آنها مابه التفاوت گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیون های خارجی هم استفاده نماییم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخشی از بارها روز زمین مانده و با تغییر آب و هوا یخ می زند، اظهار نمود: صادرکننده دیگر حاضر به خرید سیب نیست چون نمی تواند آنرا صادر کند. در این شرایط آذربایجان غربی بعنوان قطب تولید کنسانتره بیشتر از سایر استاها درگیر است.
شایان ذکر است، بر مبنای طرح فول باک یا باک پر که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری ها است، میزان سوخت داخل باک کامیون های ایرانی خروجی از کشور بر مبنای «باک پر» محاسبه و وجه آن بر مبنای نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می شود.
طرح باک پر در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در چند نقطه مرزی از جانب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اجرایی شد، اما به علت نبود هماهنگی میان دستگاه ها نتایج موفقیت آمیزی به دنبال نداشت و نیمه تمام رها شد، اما با افزایش قیمت فرآورده های نفتی و اختلاف قابل توجه قیمت فرآورده در داخل و خارج از کشور، این طرح باردیگر از سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت.
مسؤلان دولتی اعتقاد دارند طرح باک پُر روشی کارآمد و کاربردی به منظور پیشگیری از قاچاق سوخت در نقاط مرزی است و جمع آوری باک های اضافه و جاسازی شده در کامیون های خروجی از مرز، توجه به استانداردسازی باک خودرو ها و اجبار به رعایت آن، همینطور پیشگیری از خروج غیر مجاز سوخت از خصوصیت های مهم اجرای طرح فروش «باک پُر» نفت گاز است. بر این اساس افزایش درآمدهای مرزی دولت و کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت از مهم ترین مزایای اجرای این طرح عنوان شده است.



منبع:

1403/08/02
09:44:53
5.0 / 5
22
تگهای مطلب: استاندارد , ایران , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری