مدیر خانه مستند در گفت وگو با كاراموند:

آینده ایران اولویت ماست

آینده ایران اولویت ماست کاراموند: همزمان با دور جدید فراخوان ارسال طرح مستند آرشیوی به خانه مستند، مصطفی شوقی مدیر این مجموعه درباره ی جزییات فراخوان ارسال طرح توضیح داد.


مصطفی شوقی مدیر خانه مستند در گفت و گو با خبرنگار مهر در ابتدا با اشاره به این نکته که خانه مستند بطور جدی در پنج، شش سال اخیر از مستندسازان دعوت کرده تا طرح هایشان را برای تولید و حمایت خانه مستند ارسال کنند، اظهار داشت: فرایندی که خانه مستند در این سال ها داشته، یک پروسه مسابقه گونه است به این شکل که طرح ها ابتدا در سایت خانه مستند بارگذاری و بودجه و شیوه ساخت مستند در سایت اعلام می شود، بعد از آن طرح ها در شورایی که متشکل از مستندسازان و مدیران سابق خانه مستند است، بررسی و رای گیری می شوند و بر طبق رای نهایی شورا، طرح هایی که شرایط لازم را دارند وارد جلسه پیچینگ خواهند شد. مدیر خانه مستند افزود: تمام اهتمام خودرا کرده ایم در یک شرایط منطقی طرح ها را در پیچینگ به رای گیری بگذاریم و بعد از قبولی در این مرحله، وارد فاز عقد قرار داد و تولید شویم. وی بیان کرد: می توانم به جرات بگویم بالاتر از هشتاد درصد تولیدات خانه مستند در سالهای اخیر بوسیله ارسال طرح انجام شده و بیشتر فیلمسازانی که با خانه مستند همکاری می کنند از همین طریق کار کرده اند. شوقی اظهار داشت: قاعدتاً کسانی که ارسال طرح می کنند ۲ گروه هستند؛ گروه اول افرادی که مستندساز هستند و سال هاست که در عرصه تولید مستند فعالیت دارند، با روندهای ارسال طرح و پیچینگ آشنایی دارند و گاهی هم با خانه مستند همکاری کرده اند. گروه دوم که ما هم خیلی مشتاق همکاری با آنها هستیم و از میان آنها مستندسازان خیلی خوبی بیرون آمده اند فیلم اولی ها هستند. برای همکاری با این افراد حتما یکی از فیلمسازان قدیمی خانه مستند را به عنوان مشاور کنارشان می گذاریم تا در روند تولید مستند به فیلمسازان جوان کمک کنند و طرحی را که به ما ارسال شده است به درستی هدایت کند. مدیر خانه مستند با اشاره به این مساله که خود او هم خروجی همین روند است، بیان کرد: می توانم بگویم از درون این فراخوان ها خیلی اتفاقات خوبی افتاده و مستندسازان کار اول خودرا اینطور با ما آغاز نموده اند و در ادامه آثار دوم و سوم خودرا به آسانی پیش برده اند. ایشان سپس اضافه کرد: سال قبل بالاتر از چهارصد و هشتاد طرح به ما ارسال شد. مستندسازان باید بدانند که هیچ محدودیتی برای ارسال طرح وجود ندارد و می توانند طرح های خودرا با موضوعات مختلف برای ما ارسال نمایند. شوقی مطالبی مثل «آینده ایران» را اولویت خانه مستند دانست و اظهار داشت: موضوعات این چنینی همیشه برای خانه مستند در الویت بوده و حتما به عناوینی که به این مسائل ارتباط دارند، نگاه ویژه ای داریم. آینده نگری و مطالبه گری در خانه مستند یک ژانر است و کوشیدیم همیشه به آن اهمیت دهیم ضمن این که سالی سه الی چهار مستند پرتره درباره ی شخصیت های مهم فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی به تولید رسانده ایم. وی با اشاره به جذابیت هایی که در مستند آرشیوی وجود دارد، درباره ی نگاه ویژه ای که خانه مستند به مستندهای سیاسی و تاریخی دارد، اظهار داشت: ژانر مستند آرشیوی نیاز به بررسی مهمی دارد چونکه ‌بایگانی ریشه در وقایع و اتفاقات دارد و برای مستندسازان ساخت مستندهای آرشیوی که نیاز به تولید نداشته باشد تجربه خوبی برای فیلمسازان فیلم اولی است. به این علت امسال تصمیم گرفتیم که به سمت طرح های آرشیوی برویم. شوقی در آخر درباره ی وجه تمایز خانه مستند با سایر مراکز توضیح داد: ما به عنوان مرکزی که بصورت تخصصی کار مستند انجام می دهد در یک پروسه شفاف یک اثر را از ایده تا ساخت پیش می بریم و این بهترین وجه تمایز خانه مستند با سایر مراکز تولیدی است که مستندسازان از ابتدا تا آخر کار خودرا در خانه مستند جلو می برند و ما به عنوان یک تسهیل دهنده و شتابگر در کنار آنها هستیم.


منبع:

1403/07/09
09:46:33
5.0 / 5
228
تگهای مطلب: ایران , برند , تاریخی , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری