كارگاه انتقال تجربه حسن حسندوست؛

هنر سینما با تدوین اختراع شد

هنر سینما با تدوین اختراع شد کاراموند: حسن حسندوست در کارگاه انتقال تجربه تدوین از اهمیت تدوین و جایگاه و وظایف تدوینگر در یک پروژه سینمایی گفت.


به گزارش کاراموند به نقل از مهر، کارگاه انتقال تجربه تدوین با حضور حسن حسندوست تدوینگر شناخته شده سینما عصر یکشنبه ۱۸ شهریور ماه در سالن فردوس موزه سینما اجرا شد. حسندوست در آغاز این کارگاه از حاضران درخواست نمود که به احترام روح داریوش مهرجویی و همسرش یک دقیقه سکوت کنند. این تدوینگر درباره ی اهمیت تدوین در سینما بیان کرد: در تدوین فیلم از همان اوایل تاریخ سینما فیلمسازان بوسیله کنارهم قرار دادن نماها و رعایت ادامه موضوعی اهتمام کردند مخاطب را در سالن سینما نگه دارند. من معتقدم که هنر سینما با تدوین اختراع شد و اگر تدوین نبود سینما به گونه ای که حالا می شناسیم، وجود نداشت. تدوین می تواند واقعیت را بسازد و مخاطب هم آن واقعیت را باور کند. حسندوست با اشاره به این که هدف تدوین بهتر شدن فیلم است، اظهار داشت: وقتی فیلمبرداری تمام می شود و راش ها به اتاق تدوین می آیند هیچ ضرورتی وجود ندارد همان چیزی که کارگردان دکوپاژ کرده است، مونتاژ شود. اگر تدوینگر بتواند کارگردان را قانع کند که با این نوع تدوین فیلمش بهتر می شود، او نیز بطور قطع می پذیرد. باید دغدغه سینما داشت حسندوست درباره ی جایگاه تدوینگر توضیح داد: باید کسی را برای تدوین فیلم انتخاب کنید که دغدغه سینما داشته باشد، دستمزد و پول در مرحله بعدی قرار دارد. متاسفانه حالا برای ۹۹ درصد، دستمزد مهم تر از خود فیلم شده است. وقتی شما تدوینگری می بینید که در طول یک روز ۳ فیلم یا سریال را باهم تدوین می کند، نمی توان به وی گفت تدوینگر حرفه ای یا یک هنرمند. نخستین نکته این است که تهیه کننده و کارگردان باید تکلیفشان با خودشان مشخص باشد که می خواهند یک فیلم بازاری بسازند یا فیلمی که در تاریخ سینما ماندگار شود. بعد از این مرحله انتخاب تدوینگر بسیار اهمیت دارد برای اینکه تدوینگر یک مشاور خلاقه برای کارگردان است. وی ادامه داد: تدوینگر استقلال عمل دارد اما در امتداد تفکرات کارگردان عمل می کند و بینش کارگردان و مفهوم فیلم نامه را در فیلم پیاده می کند. هنر تدوین این نیست که فیلم نامه و دکوپاژ را عیناً تکرار نماییم. فیلمی مهم و ماندگار می شود که موثر باشد، تدوینگر نیز باید به نوبه خودش برای تحقق این امر تلاش کند. استعداد، پشتکار و عشق حسندوست درباره ی این که چطور میتوان تدوینگر شد، توضیح داد: مسلماً تدوینگر شدن مسیر سختی است اما در این راه ناامیدی وجود ندارد. در ابتدا برای تدوینگر شدن داشتن استعداد مهم می باشد. دوم این که باید پشتکار داشته باشید برای اینکه صرف زمان زیادی نیاز است. از تمامی مهم تر این که تدوینگر شدن نیاز به عشق به سینما، هنر و مردم دارد. بطور قطع آموزش در دانشگاه و موسسات خصوصی تحت نظر استادان خوب نیز در این روند موثر است. ممکنست کسی بدون آموزش تدوینگر شود اما این یک استثنا است. مسلماً آن فرد از کودکی در اتاق تدوین بزرگ شده است. این تصور را نداشته باشید که با تدوین می توانید میلیارد شوید یا اگر آشنا و فامیلی در سینما دارید، می توانید یک تدوینگر خوب باشید. اسرار را فاش نکنید وی با اشاره این که اتاق تدوین اتاق اسرار است، اظهار داشت: تدوینگر باید غرورش را کنار بگذارد و تصاویری را کنار هم مونتاژ کند که شخص دیگری فیلمبرداری کرده است. گاهی ممکنست در تدوین، فیلم بطورکامل متفاوت و بهتر از چیزی باشد که در فیلم نامه بوده است، حتی ممکنست فیلم شما اسکار بگیرد اما نمی توانیم این ادعا را داشته باشیم که ما آن فیلم را ساخته ایم. اتاق تدوین اتاق اسرار است. تمام مسائل و مشکلات یک فیلم در اتاق تدوین دیده و بررسی می شود. من نیز به عنوان یک تدوینگر اجازه ندارم که اسرار فیلم را بازگو کنم بلکه این مساله برعهده کارگردان است. تدوینگر باید باسوادتر از کارگردان باشد این هنرمند درباره ی اختلافات کارگردان و تدوینگر هنگام کار توضیح داد: تدوینگر باید باسوادتر از کارگردان باشد یعنی تدوینگر باید چیزی را که درست است به کارگردان پیشنهاد کند. وقتی این ۲ نفر به اختلاف بخورند تدوینگر باید با کارگردان کنار بیاید برای اینکه فیلم برای کارگردان است و او باید از کارش دفاع کند. حسندوست در آخر درباره ی معیار قضاوت تدوین در جشنواره های مختلف اظهار داشت: ما نباید به عنوان یک تدوینگر حرفه ای هنگامی که کار می نماییم فقط دنبال گرفتن جایزه از جشنواره های مختلف باشیم. به هیچ عنوان به ویژه در جشنواره فیلم فجر وقتی سیمرغ گرفتیم نباید احساس نماییم که بهترین کارمان بوده است برای اینکه تعداد داورانی که آثار را بررسی می کنند، محدود است و نظر آنها دیدگاه همه افراد نیست. من خودم ۴ سیمرغ از جشنواره فیلم فجر دارم اما کارهای زیادی دارم که هیچ جایزه ای ندارند اما من بسیار دوستشان دارم. در هیچ جشنواره ای در دنیا حرفه های تکنیکی و فنی مانند تدوین را داوری نمی کنند برای اینکه می دانند که داوران نمی توانند مسائل فنی را قضاوت کنند.


منبع:

1403/06/19
11:34:05
5.0 / 5
90
تگهای مطلب: اسكار , تهیه كننده , جایزه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری