اقتصاد مالزی حرکت از تولید و نفت به سمت فناوری و هوش مصنوعی

اقتصاد مالزی حرکت از تولید و نفت به سمت فناوری و هوش مصنوعی به گزارش کاراموند، سرمایه گذاری در مراکز دیجیتال و زیرساخت های ابری توسط  گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت ها، زیرساخت های مالزی را مدرن کرده و سبب افزایش رقابت جهانی آن می شود. همکاری با غول های فناوری جهانی همینطور می تواند مشوق نوآوری بومی شده و مالزی را بعنوان قطب توسعه فناوری در جنوب شرقی آسیا معرفی نماید.



به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI)، محرک اصلی دوره رشد انفجاری مالزی بین دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود اما جذابیت این کشور در اواخر قرن گذشته، در بحبوحه افزایش رقابت همسایگان منطقه ای بزرگتری مانند تایلند و ویتنام که دسترسی بیشتری به نیروی کار ارزان تر و منابع طبیعی داشتند، از بین رفت. حالا، دولت انور ابراهیم، نخست مالزی که در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۲ به پیروزی رسید، ابتکارهایی را در پیش گرفته است تا موقعیت اقتصادی این کشور را در آسیا احیا کند.

تولید ناخالص داخلی مالزی در سال ۲۰۲۲، به ۳۶۱.۹۲ میلیارد دلار رسید و جمعیت این کشور، ۳۲.۷ میلیون نفر بود که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰، به ۴۰ میلیون نفر برسد. نرخ شهرنشینی در سال ۲۰۲۰، به ۷۵ درصد رسید و تا سال ۲۰۴۰، به ۸۵ درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی و جمعیت مالزی به همراه نرخ سریع شهرنشینی، تقاضای داخلی برای انرژی را افزایش خواهد داد و پیشبینی می شود مصرف انرژی با نرخ سالانه ۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ رشد کند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد مالزی بخصوص در قلمرو تجارت بین المللی دارد.

موج سرمایه گذاری غول های فناوری در مالزی

پریویندران سینگ، مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار املاک زرین در اینباره می گوید: هجوم اخیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مالزی، از چندین روند مثبت و تحولات بالقوه برای کشور حکایت دارد. وی تصریح کرد: سرمایه گذاری های برجسته ای مانند فروشگاه جدید اپل و مشارکت های مایکروسافت و گوگل، می توانند جایگاه مالزی را بعنوان مقصد جذاب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ارتقاء دهند.

او به بیزنس تایمز اظهار داشت: انتظار می رود این تحولات سبب تحکیم جایگاه بین المللی مالزی شود و یک اقتصاد پویا و انعطاف پذیر با آینده ای روشن را نشان داده است که پیشرفت های فناوری، رشد متنوع و اتصال جهانی بهبود یافته، محرک های آن بوده اند. با در نظر گرفتن تمام سرمایه گذاری های جذب شده، مالزی درحال افزایش رویت جهانی و جلب اعتماد سرمایه گذاران است. هجوم شرکتهای بین المللی شاخص، نشان دهنده یک محیط تجاری پایدار و امیدوار کننده است و به صورت بالقوه سایر سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.

مالزی سال جاری شاهد موج قابل توجهی از سرمایه گذاری های شرکتهای بزرگ خارجی و غول های فناوری بوده است. شرکتهای برجسته ای مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، بایت دنس و بلک بری، در بین این شرکت ها قرار داشته اند. این سرمایه گذاری ها منعکس کننده جذابیت مالزی بعنوان یک قطب مهم برای سرمایه گذاری های فناوری و تجاری جهانی است.

گوگل می خواهد ۲ میلیارد دلار آمریکا (۹.۴ میلیارد رینگیت) در تاسیس اولین دیتاسنتر خود و منطقه گوگل کلود در مالزی، سرمایه گذاری کند. گوگل اعلام نموده که ارزیابی شده است سرمایه گذاری این شرکت، تأثیر اقتصادی مثبت به ارزش بیشتر از ۳.۲ میلیارد دلار آمریکا (۱۵.۰۴ میلیارد رینگیت) خواهد داشت و ۲۵ هزار و ۶۰۰ شغل تا سال ۲۰۳۰ بوجود می آورد.

اپل هم اولین فروشگاه خرده فروشی خویش را در مالزی افتتاح کرده است و تا رد پای فروش فیزیکی خویش را در سرتاسر جنوب شرق آسیا تحکیم کند.

شرکت بلک بری، اولین مرکز امنیت سایبری آسیا اقیانوسیه خویش را در مالزی گشوده که تمرکز اصلی آن بر مساله امنیت سایبری است.

ساتیا نادلا، رئیس و مدیرعامل مایکروسافت برای توسعه زیرساخت ابری جدید و هوش مصنوعی در مالزی، از یک سرمایه گذاری قابل توجه به ارزش ۲۲ میلیارد دلار (۹۰.۲ میلیارد رینگیت) رونمایی کرده است. مایکروسافت همزمان سرگرم ساخت یک دیتاسنتر بزرگ در شهر سایبرجایای مالزی است.

بایت دنس که شرکت مادر تیک تاک و مستقر در چین است، می خواهد ۲.۱۳ میلیارد دلار (۱۰ میلیارد رینگیت) برای ایجاد یک قطب هوش مصنوعی در مالزی، سرمایه گذاری کند.

علاوه بر این ابتکارها، بایت دنس می خواهد با سرمایه گذاری اضافی ۱.۵ میلیارد رینگیت، تاسیسات دیتاسنتر خویش را در ایالت جوهور مالزی گسترش دهد.

حرکت از تولید و نفت به سمت فناوری و هوش مصنوعی

پریویندران سینگ اظهار نمود: سرمایه گذاری های بزرگ در سرتاسر صنایع مختلف، چشم اندازهای اقتصادی قوی را نشان داده و می تواند تولید ناخالص داخلی مالزی را به میزان قابل توجهی تقویت کند. او همینطور تصریح کرد سرمایه گذاری در قسمتهایی مانند فناوری، هوش مصنوعی، امنیت سایبری، توزیع و انرژی پایدار، پایگاه اقتصادی مالزی را متنوع کرده و وابستگی به بخش های سنتی مانند تولید و نفت را می کاهد.

به علاوه، انتظار می رود این سرمایه گذاری های جدید، شغل بیشتری را برای مالزیایی ها ایجاد نماید. بعنوان مثال، پروژه های اپل و مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی، فرصت های شغلی گوناگونی را بوجود آورده و بر بازارهای شغلی محلی تأثیر می گذارند. به علاوه، ابتکارات تقویت مهارت توسط شرکت هایی مانند بایت دنس که به قطب های هوش مصنوعی متمرکز هستند، می تواند تخصص بومی را در صنایع فناوری پیشرفته، ارتقا داده و توسعه مهارت و تقویت رقابت جهانی نیروی کار را ترویج کند.

درخصوص زیرساخت ها و پیشرفت فناوری، میتوان اظهار داشت که سرمایه گذاری در مراکز دیجیتال و زیرساخت های ابری توسط گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت ها، زیرساخت های مالزی را مدرن کرده و سبب افزایش رقابت جهانی آن می شود. همکاری با غول های فناوری جهانی همینطور می تواند مشوق نوآوری بومی شده و مالزی را بعنوان قطب توسعه فناوری در جنوب شرقی آسیا معرفی نماید.

برنده غیرمنتظره جنگ تجاری آمریکا و چین

تان وی تیام، یک مدیر سرمایه گذاری می گوید همه این سرمایه گذاری ها خواه تحقق پیدا کرده باشند یا در دست بررسی باشند یا به مرحله برنامه ریزی رسیده باشند، به نفع مالزی هستند. بنا بر توضیح او، افزایش سرمایه گذاری ها می تواند به عوامل گوناگونی نسبت داده شود. نخست آنکه، مالزی همواره در قسمت الکترونیک و الکتریک، قوی بوده است اما در زنجیره تأمین و تولید محصولات در سطح پایین تا متوسط قرار داشته که تا حدودی به علت جذب عمده سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط چین بوده است.

جنگ تجاری سبب تقویت دوست و جهانی زدایی شد و سبب شد خیلی از شرکت ها، به استراتژی «چین به علاوه یک» روی بیاورند. به علاوه، زیرساخت قوی مالزی، عرضه آب و برق قابل اطمینان، کارکنان ماهر، استفاده گسترده از زبان انگلیسی و سیستم حقوقی قوی، این کشور را به مقصد جذابی برای این شرکت ها تبدیل می کند.

ترکیب مثبت از عوامل ژئوپلیتیکی، اقتصادی و استراتژیک

دکتر کیم لِنگ، استاد اقتصاد دانشگاه سان وی (Sunway University) اظهار نمود: افزایش سرمایه گذاری ها در مالزی به علت تلفیقی از عوامل ژئوپلیتیکی، اقتصادی و استراتژیک است. شرکتهای چندملیتی درحال انتقال تاسیسات تولید خارجی خود به کشورهای دیگری در آسیا هستند تا از تشدید منازعه تجاری احتمالی میان آمریکا و چین در امان بمانند. شرکتهای چینی هم در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند تا از بازارهای آمریکا فاصله گرفته و روی بازارهای درحال توسعه در آسیا و سایر کشورهای آسیایی سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: امنیت انرژی مالزی، ریسک کمتر بلایای طبیعی، سیاست های جذاب سرمایه گذاری، ثبات سیاسی و سیاست های اقتصادی آینده نگر هم همچون عواملی است که همچنان به جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی ادامه خواهد داد.

یکی دیگر از متخصصان صنعت با تکرار دیدگاه های مشابه، اظهار داشت: غول های فنی و شرکتهای خارجی به علت موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود مالزی که دسترسی ساده به بازار گسترده تر جنوب شرقی آسیا را فراهم می آورد، سرمایه گذاری در این کشور را انتخاب می کنند و این امر با وجود بی ثباتی سیاسی طولانی مدت کشور و افزایش هزینه انجام تجارت است. این منطقه، محل زندگی طبقه متوسط رو به رشد است و فرصت های قابل توجهی را برای رشد مصرف کننده محور عرضه می کند.

مالزی یک زیرساخت توسعه یافته، نیروی کار بسیار ماهر و سطح نسبتا بالایی از آشنایی به زبان انگلیسی است که این کشور را به یک مقصد جذاب برای فناوری و صنایع خدمات گرا تبدیل می کند. به علاوه، دولت مالزی در ایجاد یک محیط تجاری مطلوب از راه مشوق های مختلف همچون معافیت های مالیاتی، کمک های مالی برای صنایع پیشرفته و سرمایه گذاری در زیرساخت های دیجیتال فعال بوده است. ایجاد مناطق تجارت آزاد دیجیتال و مراکز نوآوری مانند سایبرجایا هم جذابیت مالزی را افزایش داده است.

این کارشناس همینطور تصریح کرد که مالزی، یک چارچوب قانونی پایدار و حمایت های قوی برای سرمایه گذاران خارجی دارد که سطحی از امنیت و پیشبینی را فراهم می آورد که می تواند به بعضی از ریسک ها بچربد.

بر اساس گزارش نیو استریتس تایمز، افزایش سرمایه گذاری های اخیر، بخصوص در سال میلادی جاری می تواند به تغییرات زنجیره تأمین جهانی هم نسبت داده شود چونکه شرکت ها در پاسخ به تنش ها و اختلالات ژئوپلیتیکی مانند اختلالات دوران کرونا، به دنبال تنوع بخشیدن به پایگاه های تولید خود هستند.




1403/03/30
10:16:45
5.0 / 5
301
تگهای مطلب: اپل , برند , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری