حمید جبلی در نشست نمایشنامه سوسمار :
همه کاره هیچ کاره به من می گویند
کاراموند: حمید جبلی، نویسنده، صداپیشه و بازیگر تئاتر بابیان این که دلتنگ تئاتر شده ام و می خواهم در حد توانم کارهایی انجام دهم، گفت همه کاره هیچ کاره به من می گویند.
به گزارش کاراموند به نقل از مهر، نشست پژوهشی «گذری بر درام نویسی ایرانی از میرزاآقا تبریزی تا درام نویسان معاصر» با نگاهی به نمایشنامه «سوسمار» روز جمعه سوم شهریور ۱۴۰۲ با همکاری موسسه فرهنگی اوسان در مجموعه فرهنگان قریب اجرا شد. حمید جبلی بازیگر، کارگردان، نویسنده، صداپیشه، محمد رحمانیان نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، رحمت امینی نمایشنامه نویس، کارگردان و پژوهشگر و میترا علوی طلب پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه در این جلسه که با مدیریت علی کریمی پژوهشگر ادبیات برگزار گردید، حضور داشتند. در آغاز این جلسه، حمید جبلی ضمن خوش آمدگویی به حاضران در نشست اظهار داشت: همه کاره هیچ کاره به من می گویند. ما بچه های قدیم کانون که از دهه ۵۰ در کلاس های این مجموعه شرکت می کردیم در همه زمینه های هنری تجربه کسب کردیم. شاید به خواسته خودم بوده که ۲ دهه از تئاتر دور بوده ام ولی خیلی زیاد دلتنگ تئاتر شده ام و باردیگر می خواهم کارهایی در حد توانم انجام دهم. وی افزود: من از دهه ۶۰ عکاسی تئاتر می کردم و بواسطه آتیلا پسیانی در گروه «تئاتر بازی» بودم و اصلا روابطم با تئاتر قطع نشده بود. جبلی تصریح کرد: تئاتر و ادبیات نمایشی همیشه بر هنرها تأثیرگذار بوده است. سینما نیز قصه گویی را از نمایش الهام می گیرد و به شکل امروزی نمایان میشود. به نظرم هیچ هنری نیست که بر دیگری تأثیر نداشته باشد. محمد رحمانیان دیگر سخنران این جلسه درباره ی جبلی اظهار داشت: حمید جبلی همیشه برایم عجیب بود. وقتی اولین کارهایش را دیدم برایم سؤال شد که آدمی که آثار طنز زیادی در کارنامه هنری خود دارد چرا این قدر تلخ اندیش است. وی ادامه داد: جبلی در عکاسی، کارگردانی و نویسندگی بسیار درخشان است و به نظرم هرجایی که بوده اثری از خود باقی گذاشته است و این رسالت هنرمند است. رحمانیان اظهار داشت: در نمایشنامه جدید حمید جبلی یعنی «سوسمار» ردپای تئاتر ابزورد و جهان واقعی بطورکامل مشهود است. به نظرم این نمایش برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود و جسارت را در فضای فانتزی و واقعی جبلی می توان دید. میترا علوی طلب در ادامه این جلسه اظهار داشت: قدمت نمایشنامه نویسی در ایران به اندازه یونان نیست و حدود ۱۷۰ سال از عمر آن می گذرد. از سال ۱۲۲۹ هجری شمسی که آخوندزاده نخستین نمایشنامه اش را می نویسد تا سال ۱۳۲۱ که دوران پهلوی اول است ما شاهد دوران تکوین نمایشنامه نویسی در ایران هستیم. در این دوران امر قدیمی و سنتی دیگر قابل پذیرش نمی باشد و از سویی رویارویی با امر جدید کمی هراسناک بوده است. در نتیجه نویسندگان آغاز به نوشتن کرده و نمایشنامه هایی خلق می کنند که از یک طرف نقد به سنت و از سویی دیگر نقد به مدرنیته است. برای مثال اوج این مواجه با هر ۲ سوی سکه را در نمایشنامه هایی مانند «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته حسن مقدم و یا آثار صادق هدایت و میرزاده عشقی می بینیم. وی افزود: نمایشنامه «سوسمار» هم به نظر من به فرهنگ عامه می پردازد. همین طور وجود جهانی تمثیلی در این نمایشنامه می بینیم. جهانی که گاهی هم ممکنست هراس آور باشد. رحمت امینی نیز که در مقام کارگردان نمایشنامه «سوسمار» را از ۶ شهریور روی صحنه می برد، این نمایشنامه را امتداد درام ایرانی دانست و اظهار داشت: در این اثر نمایشی شاید تماشاگر در صحنه هایی قهقهه بزند اما تلاش ما براین بوده که اثر به سمت کمدی شدن پیش نرود. وی افزود: من امیدوار هستم که آقای جبلی پس از اجرای نمایش «سوسمار» به چاپ این نمایشنامه نیز فکر کند تا همگان بتوانند از این متن بهره گیرند. این کارگردان تئاتر اظهار داشت: حمید جبلی علاوه بر این که نمایشنامه نویس «سوسمار» است، از شروع همراه ما بودند و بسیار در روند تمرین ها کمک و ایده به گروه داده است. نمایش «سوسمار» از روز دوشنبه ۶ شهریور ساعت ۲۰: ۱۵ با مدت زمان ۶۰ دقیقه اجرای خودرا در تالار چهارسو تئاتر شهر شروع می کند.
منبع: karamond.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب