تبلیغات باربی چگونه تبدیل به یک جنبش شد؟

تبلیغات باربی چگونه تبدیل به یک جنبش شد؟ به گزارش کاراموند، اگر شما هم اینروزها در کاوشهای اینترنتی تان رنگ صورتی زیاد می بینید و یا در چالش های باربی که میان کاربران شبکه های اجتماعی وایرال شده شرکت کرده اید. باید بدانید اینروزها هیچ رنگ صورتی و هیچ چالش باربی اتفاقی نیست. بلکه برادران وارنر از دو سال پیش برای اینروزها کلی نقشه کشیده اند.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، پس از تبلیغات و پروپاگانداهای بسیار بالاخره فیلم «باربی» آخرین ساخته «گرتا گرویگ» همزمان با «اوپنهایمر» آخرین ساخته کریستوفر نولان در سینماها اکران شد. اکران همزمانی که حاشیه های زیادی برای هردو فیلم داشت تا مخاطبان سینما به باربی پرسن ها و اوپنهایمری ها تقسیم کند. از طرفی با این که نولان از کمپانی پیشین خود خواسته بود که اکران باربی را عقب بیندازد، اما این خواسته فایده ای نداشت و دو فیلم پر سر و صدای اینروزها باهم اکران شدند. برای همین بود که محتواهای این دو فیلم و کارزار تبلیغاتشان در رسانه های اجتماعی بسیار قیاس شدند و حتی رکورد فروش شان هم بارها کنار هم قرار گرفت تا این که بازیگران اوپنهایمر در مصاحبه ای به تمجید از رقیب خود پرداختند و اعلام نمودند که همگی پای فیلم باربی خواهند نشست. کیلیان مورفی ستاره «اوپنهایمر» در مصاحبه ای اظهار داشت که مخاطبان سینما می توانند این دو فیلم را در یک روز ببینند و از هر دو لذت ببرند. وی در اظهارنظری عجیب تر هم اعلام نمود حتی حاضر است در صورت ساخت قسمت دوم باربی، نقش «کِن» که رایان گاسلینگ بازی کرده را بازی کند؛ اظهارنظری که اجازه هیچ حاشیه سازی نداد. همین مصاحبه سبب شد افراد زیادی تصمیم بگیرند در یک روز به تماشای دو فیلم بنشینند تا هشتگ «باربیهایمر» که ترکیبی از اسم دو فیلم بود، ساخته شود.
با این حال از نظر خیلی از فعالان و منتقدان سینما باآنکه «اوپنهایمر» یک فیلم بی نظیر و ماندگار است اما کارزار تبلیغاتی این فیلم هرچقدر هم قوی باشد نمی تواند جلوی کمپین های تبلیغاتی «باربی» حرفی برای گفتن داشته باشد. چون که «اوپنهایمر» تنها یک فیلم است؛ اما باربی بیشتر از یک فیلم، بلکه یک سبک زندگی است که هالیوود دارد به همه جهان صادر می کند و این در تک تک جزئیات کارزار تبلیغاتی این فیلم مشاهده می شود.

عروسک باربی از کجا سرو کله اش پیدا شد؟
باآنکه «اوپنهایمر» یک فیلم بی نظیر و ماندگار است اما کارزار تبلیغاتی این فیلم هرچقدر هم قوی باشد نمی تواند جلوی کمپین های تبلیغاتی «باربی» حرفی برای گفتن داشته باشد. چون که «اوپنهایمر» تنها یک فیلم است؛ اما باربی بیشتر از یک فیلم، بلکه یک سبک زندگی است که هالیوود دارد به همه جهان صادر می کند و این در تک تک جزئیات کارزار تبلیغاتی این فیلم مشاهده می شودداستان عروسک باربی در سال ۱۹۵۹ شروع می شود. آن جایی که شرکت اسباب بازی سازی «متل» تصمیم گرفت با الهام از عروسک آلمانی «لی لی» که به اصطلاح یک عروسک جنسی و برگرفته از زنان خیابانی بود، عروسک باربی را تولید نماید. اسم باربی هم برگرفته از اسم دختر صاحب این برند «باربارا» بود که به شکل مخفف «باربی» صدا می شد و این عروسک نوعی هدیه به دختر صاحب این شرکت بود. اما نکته جالب در مورد باربی این بود با این که برای کودکان طراحی شده بود اما چهره کودکانه ای نداشت. بلکه یک زن ۲۰ ساله با اندامی کشیده و بدون نقص بود. اندامی که به قول خیلی از کارشناسان آمال و آرزوی خیلی از مردان بود و تبدیل به ملاک بسیار سختگیرانه ای در مورد زیبایی زنان و دختران شد تا دختر بچه هایی که عاشق باربی می شدند تصویر بزرگسالی خویش را هم با او و سبک زندگی که هالیوود و داستان هایش برای باربی می ساخت بسازند.
دنیای باربی با خرید تنها یک عروسک تمام نمی شد؛ بلکه هربار کمپانی این عروسک، خط تولید جدیدی از اسباب و اثاثیه های مربوط آن تولید می کرد و وسوسه جدیدی بین کودکان عاشق باربی می انداخت. لباس های باربی، خانه عروسکی، مبل و صندلی، لوازم آرایشی و چندین و چند وسیله دیگر که باربی را به بیشتر از یک عروسک، بلکه به یک فرهنگ جذاب و البته مصرف کننده آمریکایی تبدیل کرد. فرهنگی که ملاک زیبایی را آنقدر سختگیرانه تعریف کرده که دختران نوجوان هرچقدر تلاش کنند باز راه زیادی برای رسیدن به او دارند. او انقدر لوکس و جذاب زندگی می کند که بیشتر شبیه یک افسانه می ماند. اما بهرحال باربی ایده آل پسران شده است و دختری برنده است که کمترین تفاوت را با آن داشته باشد. فرهنگی که حتی مادری را به خاطر به هم ریختن اندام یک زن به تمسخر می گیرد و حتی ظاهری غیر از باربی بلوند آمریکایی را پس می زند. از همین رو وقتی طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و تغییر فضای فرهنگی فروش باربی ۲۰درصد کاهش پیدا کرد. شرکت متل به دنبال چاره جویی برای حل این مشکل و این که مشتریان بین المللی خویش را از دست ندهد، آغاز به تولید باربی هایی با ظاهر و سایزهای متفاوت کرد به طوریکه که حتی باربی های رنگین پوست هم برای قبضه بازارهای بین المللی و همذات پنداری دختران رنگین پوست از راه رسید. اما این یک حرکت اخلاقی نبود بلکه تنها تنوعی برای به دست آوردن سود بیشتر بود.


داستان باربی و دردسرهای اکران فیلم

فیلم باربی هم داستان یک دختر جوان به نام «باربی» در سرزمین صورتی باربی هاست که به خاطر داشتن یک نقص کوچک از دنیای باربی ها اخراج می شود و به دنیای واقعی راه پیدا می کند و بیننده چالش های وی را در این فیلم دنبال می کند. فیلمی که تابحال به خاطر همان فرهنگ دیرینه خود و همینطور برخی نکات داخل فیلم مانند ترویج همجنس بازی و فرهنگ باربی و تمسخر نقش مادری با واکنش های منفی از جانب برخی کشورهای مسلمانِ عربی روبرو شده است. ویتنام هم به سبب نوع نقشه استفاده شده در این فیلم که با سیاست های این کشور در تداخل است اکران آنرا ممنوع کرده است. چین هم رای به حذف سکانس نقشه برای اکران داده است.

با این حال، این فیلم توانسته به کمک بازاریابی عجیب و غریب خود از هر دری صدای خودش را به مردم جهان برساند. شعار این فیلم هم برای مخاطبان سینما وسوسه کننده است: «اگر عاشق باربی هستید؛ اگر از باربی متنفرید؛ این فیلم برای شماست.»

هیچ چیز در رابطه با باربی اتفاقی نیست
اگر خیال می کنید ستاره های فیلم «باربی» بازیگرانش هستند که توانسته اند به فروش فیلم و تبلیغاتش کمک کنند باید اظهار داشت که اشتباه می کنید. ستاره فیلم گروه تبلیغات آن است که اینروزها دارد به حرفه ای ترین شکل ممکن برایش کار می کنند. به طوریکه که خبرها حاکی از آنست که اگر برادران وارنر برای ساخت فیلم ۱۴۵میلیون دلار هزینه کرده باشند برای تبلیغات آن بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار هزینه شده است و حتی قراردادهای تبلیغاتی فیلم دوسال قبل بسته شده است. پس باید به شما گفت اگر هرچیزی در رابطه با محتویات باربی در اطرافتان می شنوید اتفاقی نیست و برای تک تک آنها فکر شده است. چون درون ماشین بازاریابی صورتی باربی، برادران وارنر توانسته اند بزرگترین کمپین بازاریابی سال (و یا حتی دهه های اخیر) را از آن خود کنند.

خودت را به باربی برسان و بفروش

هرچیز صورتی می تواند یاد فیلم باربی را زنده کند و مخاطبان را به سمت خود جذب نماید.

هواداران سینما دوست دارند تا وقتی که فیلم باربی ترند است از هرچیز در ارتباط با این فیلم استفاده نمایند و خودشان را یک جورهایی به این فیلم و حال و هوایش بچسبانند. از همین رو خیلی از برندهای کفش، لباس، دکوراسیون و حتی غذا و فست فود اینروزها کمال بهره را از حضور باربی و محبوبیت آن می برند. موضوعی که حالا بسیار فراتر از تبلیغات هزینه شده برای فیلم رفته است و خودجوش هر روزه در هر جای دنیا درحال رخ دادن است.

برند کفش Superga خط جدیدی از تولید کتانی های باربی راه انداخته است و یکی از پرفروش ترین تولیداتش شود. ایکس باکس طرح باربی هم اینروزها یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی شده است و حتی یک برند مبلمان با الهام از طرح های داخل فیلم و رنگ صورتی خط تولیدی به همین نام راه انداخت و حسابی فروخت. اما از همه جالب تر رستورانی در برزیل بود که با یک سس صورتی در برگرهایش توانست مشتری های زیادی برای خودش دست و پا کند و خودش را مشهور کند.


باربی یک فیلم نیست؛ بلکه یک فرهنگ و جنبش است
«جاش گلدستاین» مدیر بازاریابی برادران وارنر در مصاحبه ای عنوان نمود آنها هرازچندگاه قسمتهایی از فیلم را برای کنجکاو کردن بیشتر مردم منتشر می کردند تا سبب ایجاد مکالمه شود و وزوزهای اجتماعی حول آن شکل بگیرد. یکی از این لحظه های لو رفته از فیلم زمانی بود که نوعی از اسکیت های مورداستفاده از این فیلم منتشر گردید و سبب شد زمان اکران فیلم جمع زیادی اسکیت باز از این اسکیت ها را بپوشند و برای فیلم تبلیغ کنند! (عکس اصلی گزارش)
گلداستاین در این مصاحبه می گوید که زمان ساخت فیلم خیلی از برندها می خواستند حتی بدون این که اسم شان به شکل آشکاری در این فیلم مطرح شود جزئی از فیلم باشند. چون به چشم می دیدند که باربی دارد چیزی بیشتر از فیلم می شود و حتی تبلیغات آن بیشتر از یک کمپین بازاریابی پیش می رود بلکه باربی درحال تبدیل شدن به یک جنبش و فرهنگ است. برای همین خیلی از شرکت ها حاضر بودند بدون فرنچایز شریک شوند و این یعنی اگر حتی اگر محصولاتشان توسط کمپانی فیلم فروخته شود پولی دریافت نکنند. آنها فقط می خواهند حضور داشته باشند.

چندساعتی مثل یک باربی زندگی کنید
کمپانی تبلیغاتی فیلم باربی فقط به فروش محصولات و تبلیغ برای آکساسوارهای باربی اکتفا نکرده است. آنها با یک شرکت رزرو خانه در منطقه ساحلی مالیبو یک عمارت غول پیکر و باشکوه به رنگ صورتی طراحی کرد که همه آکساسوارهای آن در ارتباط با حال و هوای باربی بود تا طرفداران با رزرو این خانه بتوانند ساعات زیادی را در نقش یک باربی تمام و عیار زندگی کنند و به دنیای باربی ها با همه رنگ و لعابش بروند. پس از رونمایی این عمارت در خیلی از نقاط جهان هم خانه هایی به این شکل درآمد و به هواداران باربی اجاره داده شد تا چندروزی مثل یک باربی زندگی کنند.



شما هم وارد کارزار باربی شده اید حتی اگر خودتان خبر نداشته باشید
اگر شما هم در سال ۲۰۲۳ یک نام تجاری داشته اید. احیانا با باربی نوعی همکاری کرده اید حتی اگر خودتان آگاهانه این کار را انجام نداده باشید!
در چندوقت اخیر همه کسانی که یک نام تجاری داشته اند کوشیده اند برای آنکه رونقی به کسب و کار خود بدهد نامی از باربی بیاورند. سایت بامبل که در ارتباط با دوست یابی آنلاین است یک رویداد در رابطه با مدل دوستی «باربی» و «کِن» شخصیت مرد داستان برگزار کرد. یک قابلیت اینستاگرامی برای گرفتن سلفی باربی از چندوقت پیش در این شبکه اجتماعی ترند شد و کاربران زیادی از خودشان با این توانایی عکس گرفتند و منتشر نمودند. برخی اپ ها قابلیت باربی کردن تصاویر شخصی و یا آرایش های باربی عرضه کنند و بلاگرها و اینفلوئنسرهای زیادی با انتشار عکس هایشان از این طریق به کمپین باربی کمک کردند. حتی خود شما هم اگر با این اپلیکیشن ها کاری در شبکه اجتماعی انجام داده اید و حرفی زده اید به برادران وارنر کمک کرده اید!
دراین میان، ایستگاه مترو «باربیکن» لندن هم به «باربی – کن» تغییر نام داد تا به این دو کاراکتر اشاره کرده باشد. حتی گوگل هم پای این ماجرا آمده است و اگر همین هم اکنون که این گزارش را می خوانید هر کلیدواژه در ارتباط با این فیلم مانند اسم و نام بازیگران و کارگردان را جستجو کنید صفحه نمایش شما صورتی رنگ خواهد شد تا تبلیغات و هرچیز در ارتباط با باربی به شما هجوم بیاورد.

کارزار باربی حالاحالا ادامه دارد
ساده انگاری است که بگوییم هدف از «باربی»، فروش فیلم و اسباب بازی های آن است. بلکه به قول خیلی از کارشناسان سینمایی و فعالان تبلیغاتی هدف آوردن همه آن چه که در دنیای فانتزی باربی رخ می دهد به دنیای واقعی ماست. «موشه ایساکیان» یکی از مشهورترین مشاوران برندینگ مدتی قبل یک رشته توییت در رابطه با کلک های تبلیغاتی باربی در توییتر منتشر نمود که با واکنش های زیادی روبرو شد. وی در این توییت ها اظهار داشت که از دو سال قبل قراردادها و مجوزهای فروش در ارتباط با فیلم بسته شده بود و حالا کارزار تبلیغاتی باربی مدت زیادی طول خواهد کشید و مدت زمان آن ربطی به زمان اکران فیلم نخواهد داشت چون از خیلی قبل برایش برنامه ریزی شده است. چون که «باربی» مثل «اوپنهایمر» فقط یک فیلم نیست، بلکه هالیوود دارد یک سبک زندگی را می فروشد.






منبع:

1402/05/23
10:59:29
5.0 / 5
345
تگهای مطلب: اپل , اسباب بازی , اینترنت , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری