گفت وگو با مهدی شفیعی ـ مدیر مسوول روزنامه ایران

آرزوی ایران بعد از ربع قرن انتشار

آرزوی ایران بعد از ربع قرن انتشار به گزارش كاراموند روزنامه ایران وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود شد. روزنامه ای كه زمانی برای شنیدن صدای دولت راه اندازی گردید، حالا پس از یك ربع قرن تلاش مسیری را طی می كند كه بتواند با مخاطب خود ارتباط جدی تری داشته باشد و از طریق های گوناگون ارتباط بگیرد. این روزنامه بدین منظور و برای آینده ی خود، كوشش برای حفظ مرجعیت و تقویت بخش های آنلاین و تصویری را متصور است.


مهدی شفیعی ـ مدیر مسوول روزنامه ایران ـ در گفت وگویی با ایسنا با یادآوری اینكه روزنامه ایران در شرایطی وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود می شود كه مطبوعات و حوزه رسانه با تغییر و تحولات جدی مواجهند، به پیشینه راه اندازی آن پرداخت و اظهار داشت: فعالیت موسسه ایران ۲۵ سال پیش با انتشار روزنامه ایران شروع شد ولی هم اكنون محدود به روزنامه نمانده و الان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و یك نهاد رسانه ای به حساب می آید. روزنامه ایران به مرور و با تلاش مدیران و كسانی كه در این ۲۵ سال در این مجموعه فعالیت كردند، تلاش كرد با مخاطبان خودش ارتباط برقرار كند. خانواده موسسه ایران هم اكنون منتشركننده روزنامه ایران، روزنامه الوفاق به عربی، روزنامه ایران دیلی به زبان انگلیسی و روزنامه ایران ورزشی و ایران سپید است.
او با اشاره به اینكه متناسب با شرایط امروز و متناسب با شرایطی كه روزنامه های كاغذی دارند، بسترهای آنلاین و تصویری امروز در موسسه ایران دارای اهمیت زیادی است، اظهار نمود: تمركز ایران در آینده بر تقویت بخش های آنلاین و تصویری خودش است كه بتواند با مخاطب خودش ارتباط جدی تر و متنوع تری داشته باشد.




شفیعی درباره اینكه كدام ویژگی، روزنامه ایران را نسبت به روزنامه های دیگر متمایز می كند؟ اظهار نمود: یكی از خصوصیت هایی كه روزنامه ایران دارد این است كه ربع قرن حیات خویش را با روزنامه نگارانی كه متعلق به چندین نسل هستند، پشت سر گذاشته است. اعضای تحریریه با سلیقه های متفاوت در یك فضای حرفه ای علاوه بر اینكه تجربیات خویش را به یكدیگر انتقال می دهند، در عین حال متعهد به یك منافع بالاتر همچون وحدت ملی و همیت ملی هستند. این ظرفیت عظیم و ارزشمندی است كه موسسه ایران دارد و بطور قطع این ظرفیت متعلق به تمام خانواده بزرگ رسانه ای كشور است. امیدوارم با تاكید بر این ظرفیت بتوانیم گام های پیش رو را هم سریع تر و هم بلندتر برداریم و بتوانیم وظیفه ارتباط بین دولت و ملت، اینكه صدای ملت باشیم و به شكلی تبیین كننده و اطلاع رسانی سیاست های دولت را به نحو احسن و با بهره گیری از این ظرفیت خوب و با برنامه هایی كه پیش رو داریم به درستی انجام دهیم.
شفیعی مهمترین خصوصیت روزنامه ایران را از منظر خود، داشتن ظرفیت انسانی و خبرنگارانی دانست كه در آن حضور دارند و متعلق به چندین نسل هستند و اظهار داشت: روزنامه نگاران بسیار توانمندی در روزنامه ایران بوده اند و الان در رسانه های دیگر هستند و همچنان توانستند شاخ و برگ های رسانه ای كشور را پرتوان تر كنند. فكر می كنم این مهم ترین ظرفیت روزنامه ایران است.
ایشان در ادامه درباره گوشه گیری مطبوعات ایران و گرایش مردم به فضای مجازی و شبكه های اجتماعی، در پاسخ به اینكه مطبوعات برای حفظ جایگاه و مرجعیت خودشان امروز چه باید بكنند؟ اظهار نمود: این اتفاق فقط خاص كشور ما نیست. روزنامه های كاغذی طبیعی است، وقتی فضای آنلاینی ایجاد می شود كه خیلی سریعتر می تواند اخبار را به مخاطب برساند و با استفاده از تكنولوژی های روز در آن واحد می توانید هم ارتباطات گسترده برقرار كنید و هم از اخبار انتشار یافته در لحظه خبردار شوید، طبیعی است كه اقبال مخاطب برای گرفتن خبر به سمت آنلاین و فضاهای مجازی می رود كه ما باید آنرا جدی بگیریم. اما اینكه بگوییم با این وضعیت عمر روزنامه های كاغذی تمام شده است، اینگونه نیست. درست است تیراژ روزنامه ها مثل گذشته نیست و افت كرده است ولی همچنان مردم روزنامه را می خوانند و مخاطب روزنامه هستند؛ كما اینكه روزنامه هایی كه منتشر می شوند بالاخره سطحی از تیراژ خودشان را حفظ نموده اند. بحث این است كه بر مبنای نظرات كارشناسان روزنامه های كاغذی در شرایط امروز چه مسیری را باید پیش بگیرند و مخاطب چه انتظاری از روزنامه دارد. روزنامه ها باید اطلاعاتی افزوده بر خبر را بدهند، دیگر نمی گردد در فضای سنتی، روزنامه ها منتشر شوند. ما در روزنامه ایران سعی كردیم همین مسیر را پیش بگیریم و به سمت بسته های خبری و به اصطلاح بعد از خبر و تحلیل وقایع برویم.
وی در همین زمینه اظهار داشت: در بخش های مختلف فرهنگی هنری همیشه مدیاهای جدید مورد اقبال قرار گرفتند و شاید ابتدای ماجرا هم مخاطب یا كارشناسان را نگران كرده است، اما با گذشت زمان هر كدام از رسانه ها توانستند، جایگاه خویش را پیدا كنند و هر كدام در شرایط پارادیم جدید با قدرت بیشتری كار خویش را ادامه دادند.


شفیعی در انتها از دغدغه مطبوعات داخلی در فضای امروز گفت و در پاسخ به اینكه آیا امروز رقابتی بین مطبوعات داخلی وجود دارد؟ اظهار نمود: رسانه ها یك سری اهداف مشترك دارند كه به سمتی می روند كه مخاطب بیشتری جذب كنند و صدای خودشان را به گوش آنها برسانند، حتما این فضای رقابتی وجود دارد. ولی آنچه كه مسلم است این است كه امروز دغدغه همه رسانه های كشور ما جلب اعتماد عمومی و رسیدن به آن جایگاه و اعتباری است كه برای حفظ مرجعیت خود حتما باید داشته باشند. بخشی از این ایجاد مرجعیت به حوزه رسانه و خبرنگاران مطبوعاتی برمی گردد و بخشی از آن هم به فضای اجتماعی و فضاهایی كه در این عرصه نظارت می كند. آنچه كه امروز اهمیت دارد این است كه ما مرجعیت رسانه های داخل را ارج بنهیم و قدر بدانیم و بالاخره فضا را فراهم نماییم كه این مرجعیتی كه همیشه در بحران های كشور توانسته در مدیریت قضایا مفید واقع شود، به رسانه ها برگردد و مردم ما اخبارشان را از رسانه های داخلی ببینند. این مسئله یكی از مهم ترین دغدغه های ما بعنوان اهالی رسانه است و امیدواریم هر چه بیشتر به آن نزدیك شویم. امیدوارم همه ی ما كمك نماییم، چه مدیران، چه سیاست مداران و چه اهالی رسانه و مردم كه آنچه كه مرجعیت رسانه ای می خوانیم و آنچه كه اعتماد عمومی به رسانه های كشور هست بیشتر تقویت شود و مرجعیت به سمت رسانه های داخل برگردد.




منبع:

1398/11/01
22:05:58
5.0 / 5
5120
تگهای مطلب: اهدا , بحران , شبكه های اجتماعی , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری