محاسبه قیمت طراحی سایت و نحوه قیمت گذاری پروژه

محاسبه قیمت طراحی سایت و نحوه قیمت گذاری پروژه در این مقاله، تمام نکات لازم برای تعیین قیمت طراحی سایت را بررسی نموده و به شما کمک کنیم تا بر اساس نیاز مشتریان و ویژگی‌ های پروژه ‌ها، هزینه ‌ای مناسب و منصفانه پیشنهاد دهید.


داشتن یک وب ‌سایت حرفه ‌ای، از انتخاب، به یک ضرورت برای هر کسب‌ وکاری تبدیل شده است. رشد فضای دیجیتال، تغییر رفتار مصرف‌ کنندگان و پاندمی کرونا، همگی باعث شد تا کسب ‌وکارها حضور جدی ‌تری در فضای آنلاین داشته باشند. اگر شما نیز به ‌عنوان یک طراح وب‌ سایت فعالیت می ‌کنید، حتماً متوجه افزایش نرخ درخواست کنندگان و البته کنجکاوی آن ها از هزینه طراحی سایت شده اید؛ مطمئنا بارها نیز با این چالش مواجه بوده اید که چطور برای پروژه‌ های طراحی سایت قیمت ‌گذاری کنید؛ چراکه با ارائه هزینه ‌ای منصفانه اما دقیق، علاوه بر جلب رضایت مشتری، از زمان و انرژی خود نیز به بهترین شکل ممکن استفاده خواهیدنمود. در این مقاله، تمام نکات لازم برای تعیین قیمت طراحی سایت را بررسی نموده و به شما کمک کنیم تا بر اساس نیاز مشتریان و ویژگی‌ های پروژه ‌ها، هزینه ‌ای مناسب و منصفانه پیشنهاد دهید.

 

1.نوع وب ‌سایت

اولین و مهم ‌ترین عامل در تعیین هزینه طراحی سایت، نوع وب ‌سایتی است که مشتری به آن نیاز دارد. هر نوع سایت، امکانات، ویژگی‌ ها و نیازمندی‌ های خاص خود را دارد و به همین دلیل نیز، هزینه ‌های متفاوتی برای طراحی آن در نظر گرفته می ‌شود. برخی از رایج ترین انواع وب سایت ها عبارتنداز:

وب ‌سایت شرکتی

وب ‌سایت ‌های شرکتی، عموماً برای معرفی برند، خدمات و دستاوردهای یک شرکت طراحی می‌ شوند. این وب‌ سایت ‌ها، ساختار ساده ‌تری دارند و اغلب شامل بخش ‌هایی مثل صفحه اصلی، خدمات، درباره ما و تماس با ما هستند. هزینه طراحی این نوع وب‌ سایت، معمولاً پایین ‌تر است؛ چراکه پیچیدگی‌ های خاصی نداشته و تعداد صفحات آن نیز محدود است.

وب ‌سایت فروشگاهی

یکی از محبوب ‌ترین انواع وب‌ سایت ‌ها، وب سایت ‌های فروشگاهی هستند که برای فروش محصولات فیزیکی یا دیجیتالی طراحی می‌ شوند و باید دارای امکاناتی همچون سبد خرید، درگاه پرداخت، سیستم مدیریت موجودی و مقایسه محصولات باشند. طراحی سایت فروشگاهی، زمان بیشتری را به خود اختصاص داده و نیازمند برنامه‌ نویسی دقیق‌ تری خواهدبود. بنابراین هزینه این نوع وب سایت ها نیز، معمولاً بالاتر از سایت‌ های شرکتی است.

وب ‌سایت خدماتی

سایت ‌های خدماتی، برای کسب ‌وکارهای ارائه دهنده خدمات، ازجمله سایت‌ های پزشکی، حقوقی، مشاوره‌ ای یا آژانس ‌های تبلیغاتی مناسب هستند. معمولاً بخش‌هایی برای رزرو وقت آنلاین، دریافت مشاوره یا معرفی خدمات در این سایت ‌ها طراحی می ‌شود که بر هزینه نهایی آن ها تاثیرگذار خواهدبود.

وب ‌سایت آموزشی

وب‌ سایت ‌های آموزشی نیز، برای ارائه دوره‌ های آنلاین، آزمون‌ ها و مدیریت دروس طراحی می‌ شوند که به دلیل نیاز به سیستم‌ های پیچیده‌ تر مانند مدیریت کاربران، دسترسی به محتوای آموزشی و حتی برگزاری آزمون آنلاین، هزینه بالاتری نسبت به سایر سایت‌ ها دارند.

2.هزینه دامنه و هاست

برای راه ‌اندازی هر وب ‌سایتی، به دامنه (Domain) و هاست (Host) نیاز دارید که جزو هزینه‌ های اولیه طراحی سایت هستند.

دامنه

دامنه، همان نام و آدرس اینترنتی وب ‌سایت شما است. دامنه ‌ها، انواع مختلفی دارند که هزینه آن ‌ها بسته به نوع و مدت ‌زمان خرید متفاوت است. به عنوان مثال، دامنه ‌های ملی  (.ir)  هزینه کم تری دارند و برای کسب‌ وکارهایی که فقط در ایران فعالیت دارند، مناسب هستند؛ اما دامنه‌ های بین ‌المللی مانند (.com) و(.net)  هزینه بیشتری داشته و معمولاً برای کسب‌ وکارهایی که در سطح جهانی فعالیت می ‌کنند توصیه می‌ شوند.

هاست

هاست، فضایی است که اطلاعات و فایل‌ های وب ‌سایت روی آن ذخیره می‌ شود. انواع هاست ها شامل:

üهاست اشتراکی

هاست اشتراکی، ارزان‌ ترین نوع هاست است که برای وب‌ سایت‌ های کوچک و تازه ‌تأسیس مناسب است.

üسرور خصوصی مجازی (VPS)

 این هاست، گزینه ‌ای میانه است که منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی ارائه می ‌دهد.

üهاست اختصاصی

هاست اختصاصی، گران ‌ترین گزینه است که برای سایت‌ های بزرگ و پرترافیک استفاده می ‌شود.

üهاست ابری

هاست ابری، امنیت و پایداری بسیار بالایی داشته و هزینه آن اندکی بالاتر از سایر هاست ‌ها است.

üهاست وردپرس

هاست وردپرس، مخصوص وب‌ سایت ‌های وردپرسی طراحی شده و برای این سیستم مدیریت محتوا بهینه‌ سازی شده است.

هزینه هاست، بسته به نوع آن، از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان در سال متغیر است.

3.طراحی گرافیکی و رابط کاربری  (UI/UX)

یکی از مهم‌ ترین عوامل موفقیت یک وب‌ سایت، طراحی جذاب و کاربرپسند آن است. یک طراحی حرفه ‌ای و واکنش ‌گرا (Responsive) که در تمامی دستگاه‌ ها به‌ درستی نمایش داده شود، طبیعتاً بر هزینه نهایی نیز تاثیرگذار خواهدبود. طراحی ها، به دو صورت سفارشی و با استفاده از قالب های آماده انجام می شوند. استفاده از قالب‌ های آماده وردپرس یا سایر سیستم‌ های مدیریت محتوا، هزینه چندانی ندارد؛ اما  اگر مشتری بخواهد وب‌ سایتی با طراحی خاص و مطابق با نیازهای خود داشته باشد، قطعاً هزینه بیشتری را متقبل خواهدشد.

4.هزینه تولید محتوا

بعد از طراحی سایت، نوبت به تولید محتوا برای آن می رسد که شامل متن (توضیحات محصولات و مطالب وبلاگی)، تصاویر و گرافیک (طراحی بنرها و تصاویر اختصاصی) ، ویدیو و محتوای چندرسانه ‌ای برای جلب توجه کاربران خواهدبود؛که هرچه تعداد این موراد بیشتر و کیفیت آن ها بالاتر باشد، به تبع هزینه های مربوطه نیز افزایش خواهندیافت.

5.هزینه سئو و بهینه ‌سازی وب‌ سایت

وب ‌سایتی که اصول سئو روی آن انجام نشود، عملاً شانسی برای دیده شدن نخواهدداشت. بهینه‌ سازی وب‌ سایت برای موتورهای جستجو، شامل فرآیندهایی مثل تحقیق کلمات کلیدی، بهینه ‌سازی سرعت سایت، تولید محتوای سئو شده و لینک ‌سازی داخلی و خارجی است. هرچند که سئو یکی از بخش‌ های هزینه ‌بر طراحی سایت است، اما برای جذب کاربران و افزایش فروش، کاملاً ضروری است.

6.هزینه پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت، شامل رفع اشکالات فنی، به ‌روزرسانی ‌ها و ارائه مشاوره های تخصصی، از جمله عوامل کلیدی برای زنده نگه ‌داشتن وب ‌سایت است که باید پس از تحویل سایت، به مشتریان ارائه شود. بدون انجام این اقدامات، سایت ممکن است با مشکلات متعددی مانند کاهش سرعت، افت رتبه در موتورهای جستجو یا از دست دادن مخاطبان روبه ‌رو شده و کاراریی خود را از دست بدهد. موارد اصلی در پشتیبانی سایت عبارتنداز:

بررسی دوره ‌ای عملکرد سایت

 این بررسی‌ ها، به‌ صورت روزانه، هفتگی و ماهانه صورت گرفته و شامل تحلیل جایگاه سایت در موتورهای جستجو و ارزیابی مشکلات احتمالی هستند.

به روزرسانی مداوم قالب و افزونه‌ ها

برای بهبود کارایی و امنیت، قالب ‌ها و افزونه ‌های سایت باید به‌ صورت منظم به ‌روزرسانی شده و از ایجاد مشکلات فنی و کاهش سرعت جلوگیری نمایند.

رفع خطاهای فنی

 بررسی و اصلاح ارورهای موجود در سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که هر خطا می ‌تواند تجربه کاربری را به راحتی تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش امنیت و سرعت

 با پیکربندی مداوم، می ‌توانید امنیت اطلاعات کاربران را تضمین نموده و زمان بارگذاری سایت را کاهش دهید.

ارزیابی ترافیک ورودی

 تحلیل عملکرد سایت و بررسی میزان بازدیدها نیز، برای تعیین مسیر پیشرفت ضروری است.

هزینه پشتیبانی سایت نیز، معمولاً به صورت سالانه یا ماهانه دریافت شده و به نوع سایت و خدمات ارائه شده بستگی دارد.

7.هزینه تبلیغات سایت

صرف هزینه برای تبلیغات وب‌ سایت، بخشی حیاتی از استراتژی بازاریابی شما است. این تبلیغات، شامل روش‌ های مختلفی از جمله بک لینک، رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی، بنری و ... است که هرکدام، تأثیر قابل توجهی در دیده شدن سایت و بهبود جایگاه آن در رتبه بندی گوگل خواهندداشت.

8.هزینه طراحی نسخه موبایلی

در عصر دیجیتال، بیش از 60 درصد کاربران اینترنت از موبایل برای جستجو در گوگل استفاده می ‌کنند؛ بنابراین اگر سایت شما واکنش ‌گرا (Responsive) نباشد، احتمالاً بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد. یک سایت ریسپانسیو، قابلیت نمایش در انواع دستگاه‌ ها را داشته و تجربه کاربری بهتری را ارائه می ‌دهد. گوگل نیز اهمیت فراوانی برای این موضوع قائل شده و نبود آن را یکی از عوامل منفی در رتبه ‌بندی سایت‌ ها می‌ داند. اگرچه طراحی ریسپانسیو نیازمند هزینه بیشتری است؛ اما در بلندمدت این سرمایه‌ گذاری، باعث افزایش محبوبیت سایت در میان کاربران و بهبود سئوی آن خواهدشد.

9.تاثیر زمان اختصاصی بر هزینه طراحی سایت

به‌ عنوان یک طراح وب یا کارفرما، باید بدانید که هر ساعت کاری شما ارزش مالی دارد. برای مثال، اگر برای هر ساعت کار خود 15 دلار تعیین کرده ‌اید و پروژه ای دارید که طراحی آن 20 ساعت زمان نیاز دارد، هزینه پایه پروژه، 300 دلار خواهد بود؛ اما تجربه کاری نیز در این محاسبات بی تاثیر نخواهدبود. طراحان حرفه ‌ای، نه ‌تنها برای زمان خود، بلکه برای تخصص و مهارتشان نیز هزینه ای جداگانه‌ دریافت می ‌کنند. به همین دلیل، پروژه‌ هایی که به طراحان باتجربه سپرده می‌ شوند، معمولاً هزینه بیشتری به دنبال خواهندداشت.

10.تأثیر نرخ ارز بر هزینه ‌طراحی سایت

در بسیاری از موارد، ابزارها، افزونه‌ ها و حتی برخی خدمات مربوط به طراحی سایت، به قیمت ارزهای خارجی ارائه می ‌شوند و این مسئله، باعث می ‌شود که نوسانات نرخ ارز بر هزینه نهایی طراحی سایت تأثیر بگذارد. برای تعیین هزینه دقیق پروژه، می ‌توانید نرخ ارز را در محاسبات خود در نظر گرفته و معادل ریالی آن را از مشتری دریافت نمایید. در این صورت، ضمن شفاف‌ سازی فرآیند قیمت ‌گذاری، دچار ضرر مالی نیز نخواهید شد.

1403/10/22
14:57:50
5.0 / 5
41
تگهای مطلب: رپورتاژ , سایت , برند , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری