در گفت وگو با كاراموند مطرح شد؛

تبدیل جشنواره تجربه به آزمایشگاهی برای دانشجویان تئاتری

تبدیل جشنواره تجربه به آزمایشگاهی برای دانشجویان تئاتری به گزارش کاراموند، دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر تجربه ضمن اشاره به بخش های مختلف این دوره بر رویکرد جشنواره در جهت تشکیل گروههای تئاتر دانشجویی و توجه به تحول رابطه میان اجراگر با تماشاگران تاکید کرد.


پویا جعفری نور دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» در رابطه با روند انتشار فراخوان و بخش های مختلف این دوره از جشنواره، به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکم مرداد فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» منتشر گردید. این دوره از جشنواره دارای ۴ بخش است. بخش صحنه ای جشنواره شامل بخش «اجراهای کوتاه» است که در ۲ بخش «آزاد» و «رپرتوآر شکسپیر» با رویکرد مانیفست اجراهای چمدانی انجام می شود. رپرتوآر آثار شکسپیر بستری است برای ایده هایی که از زندگی شخصی خود هنرمندان شکل می گیرد. وی خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ و دوران شکل گیری جشنواره، عنوان این رویداد «جشنواره نمایش های کوتاه» بود. با بخش «اجراهای کوتاه» هدف مان به شکلی بازگشت به گذشته و شناساندن هویت شکل گیری این جشنواره است که البته با نگاههای امروزی به آن نگاه می شود. جعفری نور ضمن اشاره به بخش «تجربی» جشنواره، توضیح داد: بخش «تجربی» را با رویکرد تمرین اجرا برگزار می نماییم. چندین سال است مهم ترین جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده و با نسلی از دانشجویان مواجه هستیم که تجربه هیچ مواجه تئاتری شایسته ای را ندارند یا اگر هم دارند خیلی محدود است. کاری که جشنواره تئاتر «تجربه» می تواند انجام دهد فراهم کردن امکان تشکیل گروههای تئاتری دانشجویی و رسیدن به رویکردهایی است که در تمرین و تولیدکردن اثر باید داشته باشند. بخش تمرین اجرا به شکل کارگاهی انجام می شود. دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» تاکید کرد: اگر جشنواره به اساسنامه خود پایبند باشد باید به کارهای تجربی بها دهد. نقطه کلیدی برای رسیدن به اجراهایی در راه تئاتر آلترناتیو اینست که دست روی تحول ارتباط میان اجراگر با تماشاگران بگذاریم. گروههای دانشجویی برای رسیدن به پاسخ و نگاههای خود در این خصوص باید پس از تشکیل شدن گروه به پلاتوهای تمرین بروند و با راهنمایی مشاورانی که تعیین شده اند روند خویش را طی کنند. تلاش مان بر اینست پس از اختتامیه جشنواره شرایط را برای اجرای آثار گروههای تمرین اجرا در سالن های تئاتری فراهم نماییم. وی ضمن اشاره به بخش «پژوهش» بعنوان یکی دیگر از بخش های جشنواره بیست و دوم تئاتر «تجربه»، اظهار داشت: از دانشجویان برای حضور در این بخش درخواست ارسال مقاله و جستار کرده ایم تا آثار برگزیده را در چارچوب ویژه نامه ای با همکاری مرکز تئاتر تجربی دانشگاه تهران منتشر نماییم. در قسمت «پژوهش» تعدادی مخاطبان ویژه هم انتخاب می شوند تا در فضای آزمایشگاهی تمرین اجرا حضور پیدا کرده و از تمرین اجرای گروه ها گزارش تهیه کنند. این گزارش ها هم به گروه ها عرضه و هم در چارچوب بولتن جشنواره منتشر می شوند. جعفری نور در رابطه با دیگر بخش درنظر گرفته شده در این دوره جشنواره تئاتر «تجربه»، اضافه کرد: در این دوره بخش نمایشنامه نویسی را هم داریم که تحت کارگاه های حضوری و آنلاین درام نویسی و متن اجرا انجام می شود. دبیر جشنواره بیست و دوم تئاتر «تجربه» در رابطه با وضعیت بودجه این دوره از جشنواره، خاطرنشان کرد: متأسفانه چند دوره ای است که جشنواره ردیف بودجه مصوبی را که در دانشگاه تهران داشت، دریافت نکرده است. سال جاری هم مسیر سختی است که بودجه را از دانشگاه تأمین نماییم ولی در تلاش و رایزنی با دانشگاه تهران هستیم که حداقل بخشی از بودجه را دریافت و باقی را از راه حامیان خصوصی تأمین نماییم. تحت نظر مدیریت فعلی پردیس هنرهای زیبا و همینطور دانشگاه تهران بسیار امیدواریم که اتفاق خوبی در رابطه با وضعیت بودجه جشنواره رخ دهد و از این رویداد تئاتری حمایت شود. او در آخر صحبت هایش ضمن اشاره به پایان مهلت فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» در یک شهریور، در رابطه با زمان برگزاری این دوره جشنواره اظهار داشت: نشست های عمومی و تخصصی جشنواره از آبان سالجاری آغاز می شود و در نیمه آذر و طبق صحبت هایی که با مدیریت مرکز تئاتر مولوی داشتیم اجراهای صحنه ای، کارگاه های نمایشنامه نویسی و جلسات نهایی تمرین اجرا در یک هفته انجام خواهد شد.


منبع:

1403/05/30
11:54:51
5.0 / 5
226
تگهای مطلب: تخصص , جشن , جشنواره , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری