هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

عملکرد مرکز هنرهای تجسمی زیر ذره بین

عملکرد مرکز هنرهای تجسمی زیر ذره بین به گزارش کاراموند، در هفته گذشته، علاوه بر خبرهایی از سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مدیرکل هنرهای تجسمی دولت سیزدهم گزارش عملکرد سه ساله این مرکز را در چارچوب گفت و گویی ارائه نمود.



به گزارش کاراموند به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد.
بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همینطور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

خبرهایی از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

استادان کارگاه های یازده گانه سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از جانب مینا صدری دبیر جشنواره منصوب و معرفی گشتند. استادان این کارگاه ها عبارتند از تصویرسازی: هاجر سلیمی نمین، خوشنویسی: عباس نوری، طراحی: سیدرضا حسینی، عکاسی: سیدشهاب الدین واجدی، کاریکاتور: مجید خسروانجم، گرافیک: صابر شیخ رضایی، مجسمه سازی: نادر قشقایی، نقاشی: علی بحرینی، نگارگری: حسین عصمتی، هنر سرامیک: هیربد همت آزاد و رسانه های هنری جدید: نگار هاشمی.
همچنین با حکم مینا صدری، داوران بخش های یازده گانه سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هم به شرح زیر منصوب و معرفی شدند:
تصویرسازی: پرویز اقبالی، مجید ذاکری، هاجر سلیمی نمین، خوشنویسی: علی رضائیان، حسین غلامی، عباس نوری، طراحی: خشایار قاضی زاده، مسیحا ربیعی، سیدرضا حسینی، عکاسی: مسعود زنده روح کرمانی، حسین معمری، سیدشهاب الدین واجدی، کاریکاتور: علیرضا ذاکری، عباس ناصری، مجید خسروانجم، گرافیک: محمدرضا دوست محمدی، سیدمحمدرضا میری، صابر شیخ رضایی، مجسمه سازی: رضا قره باغی، علی کاملیان، نادر قشقایی، نقاشی: مهرداد محبعلی، محمدرضا فیروزه، علی بحرینی، نگارگری: امیرحسین آقامیری، صدیقه احمدی باصیری، حسین عصمتی، هنر سرامیک: احدالله شکری پور ماسوله، احسان شیبانی، هیربد همت آزاد، رسانه های هنری جدید: رحمان پرچگانی، سمیه رمضان ماهی، نگار هاشمی.
سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه سالجاری در استان خراسان شمالی انجام می شود.

گزارش عملکرد مرکز هنرهای تجسمی در دولت سیزدهم

با استقرار دولت چهاردهم، در گفتگویی تفصیلی با محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در رابطه با کارها و عملکرد سه ساله این مرکز به صحبت نشستیم که در ادامه برخی موارد مهم آنرا به صورت خلاصه می خوانید.
خراسانی زاده در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، بر موارد زیر تاکید داشت:
«سند ملی هنرهای تجسمی که سال ها بود کارش شروع شده بود، در این دولت در اداره کل هنرهای تجسمی کار خودش را تمام کرد. نسخه جمع بندی شده برای شورای هنر ارسال شد و در شورای هنر درحال تصمیم گیری است. در سند ملی هنرهای تجسمی، طبق مشورتی که با اهل فن و هنرمندان انجام شده، سعی شده به مبحث هنرهای تجسمی نگاه شود و تصویب آن، راه را برای پشتیبانی ضابطه مند از هنرهای تجسمی و هنرمندان آن بازتر خواهد ساخت.
نگارخانه ها بازوهای اصلی ما برای ایجاد بازار اولیه و بستر معرفی و بازارسازی برای هنرمندان تجسمی هستند؛ سعی کردیم که دستورالعمل آنها را تا حد امکان تسهیل نماییم و بنا بر این یک بازنویسی کامل بر مبنای مشورت های مختلف با ذی نفعان شکل گرفت و این نسخه بازنویسی شده بزودی ابلاغ خواهد گردید.
همچنین، اگر مقرر است از نگارخانه دار حمایت یا مسیرش تسهیل شود، این اتفاق در شورای استانی نگارخانه شکل می گیرد همینطور احیاناً اگر تخلفی صورت گرفت در همان شورا و در حوزه فرهنگی رسیدگی می شود، چونکه همکاران در وزارت فرهنگ از جنس فرهنگ هستند و اگر در جایی دیگر رسیدگی صورت بگیرد، ادبیات متفاوتی حکم فرماست و کار پیچیده میشود. البته این سازوکار در دوره های قبل هم بود اما هم اکنون به صورت دقیق قابلیت اجرایی پیدا کرد و سطح اجرایی شورای نظارت استانی فراتر از قبل رفته است تا به نسبت قبل، تاثیرگذارتر باشد.
به واسطه همه محدودیت هایی که وجود داشت، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، فضایی برای غرفه ایران پیشنهاد شد که قبلاً هم ۲ دوره حضور ایران در این مکان اتفاق افتاده بود و در نتیجه غرفه ایران آنجا برقرار شد. از حیث تردد گردشگر، این مکان در فضای نسبتاً خوبی است، چونکه در نزدیکی یکی از ایستگاه های واقع در آب راه اصلی ونیز قرار دارد اما در فضای جیاردینی و آرسناله یا در نزدیکی آنها نیست و این خود یک چالش است. تا امروز بیشتر از ۳ هزار نفر از غرفه ایران بازدید کرده اند و بازخوردهایی هم داشته است.
در دولت سیزدهم تلاش شد تا موزه هنرهای معاصر تهران به جایگاه جریان سازی خود نزدیک تر شود؛ در کنار نمایشگاه های موزه، نشست های تخصصی همراه با تدوین کتاب های نمایشگاه ها را برای همه برنامه هایمان داشتیم. نکته بعدی سینماتک موزه بود که در سالهای اخیر کمرنگ شده بود و سعی کردیم جریان جدیدی را همچون رویداد هفته های فیلم و عکس تهران، تزریق نماییم. همینطور هر هفته جلسات نقد یا پخش فیلمهای مستند را در موزه با همراهی همکاران مان و همینطور انجمن سینمای جوانان ایران داریم. این جریان را برای نسل آینده و تبدیل موزه به پاتوق تخصصی هنرمندان آینده برگزار کردیم. سعی کردیم پای گروههای مختلف را که تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه های مالی کشور هستند به موزه باز نماییم و جلسات گوناگونی را با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان های سرمایه گذار همچون بیمه ها و بانکها برگزار کردیم. وزیر فرهنگ سه بار به موزه آمدند تا برخی مشکلات موجود رفع گردد. همه این اتفاقات در جهت تکمیل زیرساخت های موزه فراهم گردد و بخشی از زیرساخت هایی که قرار بود اجرایی شود، روز به روز در موزه پیش می رود.»

بازپس گیری فضایی که متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است

محمد خراسانی زاده همینطور در گفتگوی دیگری که با خبرنگار مهر داشت در رابطه با بازارچه لاله که معروف به بازارچه خوداشتغالی لاله است صحبت کرد و به ضرورت تعطیلی آن اذعان داشت که این مساله طی ۲ هفته گذشته مورد توجه خیلی از رسانه ها هم قرار گرفت.
وی در رابطه با این بازارچه اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران با وجود این که رسماً صاحب فضای بازارچه لاله است اما به هیچ وجه اجاره ای از این غرفه ها دریافت نمی کند و هیچ کسی به جز موزه مالکیتی بر این فضا ندارد. این فضا در سال ۱۳۶۸ بر مبنای تفاهمنامه ای بین وزارت کار و موزه هنرهای معاصر تهران برای بازه زمانی یک ساله و برای تعداد ۷۵ غرفه برای اشتغال زایی در حوزه های در رابطه با فرهنگ و صنایع دستی در اختیار این غرفه ها قرار گرفته است. اکنون این بازارچه فرهنگی نیست و حتی رفتارهای خارج از قاعده هم درحال شکل گرفتن است و غرفه ها بدون ضابطه توسعه پیدا کرده اند. هر تصمیمی که در این مورد گرفته می شود باید تصمیم ملی باشد و کمترین صدمه به عزیزانی که در آنجا مستقر هستند، وارد شود.

آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه

نمایشگاه گروهی «۳ در ۳» در گالری شماره ۱ و ۲ اُ، نمایشگاه انفرادی مهدی عابدینی با عنوان «در واقع» در گالری هما، نمایشگاه گروهی «جایی دیگر» در گالری پروژه های آران، نمایشگاه انفرادی محدثه عیوض خانی با عنوان «دشت گریان» در گالری عصر، نمایشگاه «غازهای ارسباران» در گالری شکوه، نمایشگاه گروهی «هاویر» در گالری احسان، نمایشگاه «کتیبه ها و نگاره ها» در گالری پردیس ملت و نمایشگاه «فراتراز بوم: چشم به کار طبیعت» در گالری اچ، همچون نمایشگاه هایی هستند که روز جمعه ۱۹ مرداد ماه افتتاح می شوند.

1403/05/20
10:34:10
5.0 / 5
248
تگهای مطلب: ایران , تخصص , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری