آیت الله فیاضی:
علم در قرآن بی نهایت است
به گزارش كاراموند ایسنا/قم یك استاد برجسته حوزه علمیه عنوان كرد: بنا بر روایتی به سند صحیح هرچه در گذشته رخ داده و آنچه در آینده اتفاق میافتد، همه در قرآن كریم موجود است؛ كسی كه می خواهد قرآن را بفهمد باید مبین قرآن را هم داشته باشد و مبین قرآن هم كه معصومین هستند هر علمی دارند از قرآن است.
آیت الله غلامرضا فیاضی شامگاه چهارشنبه ۲۲ آبان در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در دارالقرآن علامه، اظهار داشت: همه آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن آمده است؛ علامه طباطبایی در تفسیر قرآن به قرآن آیه شریفه «... وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَانًا لِكُلِّ شَیْءٍ» در مورد "تبیان" دو احتمال مطرح كرده است؛ یك احتمال این است كه كتاب قرآن، كتاب علم الهی است و احتمال دوم این است كه همه آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن وجود دارد و علامه احتمال دوم را تایید كرده است.
وی افزود: روایات زیادی در باب تبیان بودن قرآن وجود دارد همچون امام صادق(ع) فرمودند كه «خدا با پیامبر شما، پیامبران را ختم كرد و با كتاب شما، كتب را ختم كرد و آنرا تبیان برای كل شیء قرار داد»، پس در قرآن همه چیز هست ازاین رو كسی نمی تواند مدعی شود كه تفسیر قرآن نیازی به چیزی بیرون از خود قرآن داشته باشد چونكه اگر در قرآن همه چیزهست پس معقول نیست كه برای تفسیرش احتیاج به علم غیری خارج از قرآن داشته باشد.
دبیر هئیت مدیره مجمع عالی حكمت اسلامی با اشاره به اینكه روایات معتبری هست در تاكید همین مساله كه قرآن تبیان همه چیز است، اظهار نمود: حتی هرچه قبلا رخ داده و در آینده خواهد شد بنا به روایتی با سند صحیح در قرآن موجود است.
وی عنوان كرد: بسیاری از جزئیات و هزاران فروع عقیدتی و فقهی و اخلاقی در قرآن نیست، ازاین رو توجیه این آیه چگونه است؟ توجیه این است كه قرآن، ظاهری دارد كه برای همه كسانی كه مقدمات فهم ظاهر را كسب كرده اند و ادبیات عرب را بلد هستند و از علم اصول آگاه اند قابل فهم است اما قرآن علاوه بر اظهار، لایه هایی دارد كه در روایات به بطن تعبیر شده و در بعضی روایات آمده كه امام معصوم آیه را به چیزی كه ظاهر نیست تفسیر فرموده و گفته اند كه بطن قرآن است.
آیت الله فیاضی خاطرنشان كرد: روش استنتاجی كه در منطق خوانده ایم قابل استفاده می باشد كه آیه ای را كنار آیه بگذاریم و به مطلب جدیدی كه مورد تایید قرآن است برسیم؛ گاهی حتی بیشتر از دو آیه را در كنار هم میگذاریم و به هم ضمیمه میكنیم و نتیجه جدیدی استنتاج میكنیم كه مورد تایید قرآن است فلذا اگر كسی ادعا كند علم در قرآن بی نهایت است و آخر پذیری ندارد ازین جهت كه همواره می توان آیات مختلف را كنارهم گذاشت و به نتایج جدیدی رسید بی جهت نگفته است.
وی اضافه كرد: علامه هیچگاه نفرمود كه هر مفسری همه قرآن را می تواند بفهمد، ازاین رو مفسرانی همه چیز را از قرآن می فهمند كه خود قرآن و روایات به آن اشاره كرده اند یعنی بیان پیامبر تفسیر تمامی قرآن است و سر اینكه در حدیث ثقلین آمده «لن یفترقا» این است كه كسی كه قرآن را می خواهد بفهمد باید مبین قرآن را هم داشته باشد و مبین قرآن هم كه معصومین باشند هر علمی دارند از قرآن است.
این استاد حوزه با اشاره به اینكه ائمه از مردم می خواستند كه اگر ما حرفی زدیم استناد قرآنی آنرا بخواهید، عنوان كرد: علامه طباطبایی در مقدمه المیزان فرمودند كه پیامبر و عترت طاهرین در هیچ كجا به جز قرآن تمسك نكرده است.
وی همینطور اظهار داشت: علامه در مقدمه المیزان گفته كه پیامبر و معصومین هیچ كجا برای تبیین قرآن به چیزی غیر از قرآن تمسك نكرده اند و اگر كسی اهل تزكیه و تصفیه بود و به لایه های باطن دسترسی پیدا كرد می تواند از آن لایه ها هم برای تفسیر قرآن استفاده نماید، ازاین رو سخنان علامه قابل دفاع جدی است و غیر از آن نمی توان گفت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب