حقوق خودرا در تاخیر پروازها بدانیم

حقوق خودرا در تاخیر پروازها بدانیم کاراموند: تاخیر در پرواز یکی از چالش های اصلی مسافران در سفرهای هوایی است که منجر می شود مسافران ساعت ها در فرودگاه سرگردان بمانند و به مقصد خود در ساعت مقرر نرسند. اما بر طبق شیوه نامه حقوق مسافر، مسافران در برخورد با تاخیر، مشمول حق و حقوقی می شوند که شرکت های هواپیمایی وظیفه دارند آنرا رعایت و نسبت به جبران حقوق تضییع شده برمبنای ضوابط اقدام نمایند.



به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، شیوه نامه حقوق مسافر یکی از اسناد مهم صنعت حمل و نقل هوایی است که بمنظور پشتیبانی از حقوق مسافران و ایجاد چارچوبی منظم برای تعامل بین مسافران و شرکت هواپیمایی تدوین شده است. این شیوه نامه ضمن رعایت عدالت، شفافیت و پاسخگویی در ارائه خدمات هوایی در امتداد افزایش کیفیت سفرهای هوایی نیز نقش به سزایی دارد.

یکی از مهم ترین اهداف این شیوه نامه، حفظ حقوق مصرف کننده در برخورد با مشکلات احتمالی مانند تاخیر یا لغو پرواز، پیشگیری از پرواز، گم شدن یا لطمه دیدن بار و همین طور شیوه صحیح استرداد وجه است و بوسیله این سند مسافران می توانند با آگاهی از حقوق خود در صورت بروز نارضایتی یا خسارت، اقدامات قانونی لازم را پیگیری کنند. همین طور این شیوه نامه موجب افزایش مسئولیت پذیری شرکت های هواپیمایی می شود.

در مجموع اجرای صحیح شیوه نامه حقوق مسافر از الزامات توسعه یافتگی در صنعت هوایی تلقی می شود و اجرای آن به درستی منجر به پیشرفت استانداردهای خدماتی در این زمینه می شود.

باوجود این شیوه نامه و تأکید بر رعایت آن اما هنوز به سبب عدم نظارت کافی، بی اطلاعی مسافران از حقوق خود و مشکلات زیرساختی، حقوق مسافران نقض می شود و مسافران گاهی با چالش های متفاوتی همچون تاخیرهای طولانی، ابطال پرواز و رفتارهای نامناسب و در نهایت سرگردانی در فرودگاه ها مواجهند.

شاید بتوان گفت یکی از چالش های اصلی مسافران در سفرهای هوایی تاخیرهای طولانی در پروازهاست. آن طور که در شیوه نامه حقوق مسافران نوشته شده در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبدأ برمبنای ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتیکه بر طبق شرایط فوق العاده نباشد، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام شود:

نماینده شرکت هواپیمایی باید با حاضرشدن در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درباب تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام نماید. در صورتیکه تأخیر بالاتر از دو ساعت به طول منجر شود مسافران می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نمایند.

در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کمترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام نماید.

درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به ابتیاع بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رییس ایستگاه شرکت هواپیمایی و در صورت امتناع وی با تأیید مدیر ترمینال اقدام نماید. مسافر می تواند بعد از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در راه مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام نماید. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.

در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیت، مسافران را بوسیله سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه بطور کامل به مسافر پرداخت می شود.

تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز) فقط نخستین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.

در صورتی که مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز به مسافران اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت پیش از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

با نظر به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است برمبنای فهرست مسافران، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام نماید.

در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل بر عهده شرکت هواپیمایی است.











منبع:

1404/02/04
12:11:04
5.0 / 5
28
تگهای مطلب: استاندارد , اهدا , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کاراموند در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری

با کاراموند، خاص باشید ، تجمل را تجربه کنید. کاراموند: برای خاص پسندان