عینک ویژن پرو اپل یک سال بعد از عرضه هنوز یک مشکل اساسی دارد
کاراموند: هنگامی که عینک ویژن پرو (Vision Pro) اپل در سال 2023 عرضه شد، شرکت اپل، این هدست 3500 دلاری را «پلتفرم اصلی» بعدی خود نامید. دو سال بعد و یک سال بعد از شروع فروش آن، این دستگاه هنوز اپلیکیشن های محدودی دارد.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، اپل بطور منظم آماری از تعداد اپلیکیشن های ویژن پرو (Vision Pro) که در دسترس هستند، منتشر نمی کند و تشخیص تعداد اپلیکیشن های جدید در هر ماه دشوار است. از زمانی که این دستگاه در ماه فوریه ۲۰۲۴ وارد بازار شد، تعداد اپلیکیشن های جدید آن هر ماه کم شده است.
به نقل از سی ان بی سی، هنگامی که اپل از ویژن پرو رونمایی نمود، مدیران گفتند که توسعه دهندگان می توانند تجربیات جدیدی ایجاد کنند که با کامپیوتر های سنتی ممکن نیست. اما تاکنون، توسعه دهندگان برتر بیشتر بر موارد دیگر متمرکز شده اند و شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، متا و نتفلیکس هنوز با اهمیت ترین اپلیکیشن های خودرا برای این هدست منتشر نکرده اند.
خیلی از اپلیکیشن ها و ایده های جدید ویژن پرو از طرف توسعه دهندگان مستقل فراهم می شوند.
یک برنامه نویس در لهستان به نام آدام روزیک (Adam Roszyk)، از زمان ارائه این هدست، ۱۷ اپلیکیشن به وجود آورده است.
برنامه دید در شب روزیک به کاربر اجازه می دهد تا برای دیدن اشیاء در تاریکی به دوربین های تشخیص عمق دستگاه دسترسی پیدا کند. اپلیکیشن وکیوم (Vacuume) یک بازی ویدئویی است که باید در آن سکه های مجازی را که روی زمین را می پوشانند، با یک جاروبرقی جمع کنید. برنامه اسکن اکسپورت (Scan Export) به کاربران این امکان را می دهد که یک اسکن دیجیتالی سه بُعدی از کل ساختمان را فقط با قدم زدن در اطراف آن ایجاد کنند که ابزاری مفید برای کسانی است که در ساخت و ساز یا املاک و مستغلات هستند. تمامی این اپلیکیشن ها نیاز به پرداخت مالی دارند.
روزیک به کار بر روی اپلیکشن های ویژن پرو ادامه می دهد، برای اینکه او معتقد می باشد «محاسبات فضایی» پلت فرم بزرگ بعدی خواهند بود. او بر این باور است که توسعه اپلیکیشن ها هم اکنون می توانند او را زمانی که افراد بیشتری با یک ویژن پرو یا عینک های سبک وزن راه می روند، در موقعیتی برتر قرار دهند.
کوشش های روزیک برای او پول ساز بوده است، اما به قدری کافی نبوده که به شغل تمام وقت او تبدیل گردد. ۱۷ اپلیکیشن وی در سه ماه گذشته حدود ۴۰۰۰ دلار در اپ استور برای او درآمد داشته اند. روزیک می گوید که این تعداد درحال بالا رفتن است، برای اینکه او اپلیکیشن های بیشتری را منتشر می کند و افراد بیشتری در مورد آنها اطلاع پیدا می کنند.
اپل آخرین تعداد اپلیکیشن های ویژن پرو خودرا در ماه آگوست بروزرسانی کرد و تیم کوک، مدیر عامل شرکت، طی تماسی به سرمایه گذاران اظهار داشت که این پلت فرم ۲۵۰۰ اپلیکیشن دارد. این عدد شامل اپلیکیشن های کاملا فراگیر است که اشیاء مجازی را در دنیای واقعی در بر می گیرند. برمبنای شمارش AppFigures، کمتر از ۱۹۰۰ مورد از این اپلیکیشن ها در آخر ماه ژانویه فعال باقی ماندند. اپل در این مورد اظهار نظر نکرده است.
متا، یک شرکت رقیب
متا در سال ۲۰۲۳ اظهار داشت که ۵۰۰ اپلیکیشن در فروشگاه کوئست (Quest) خود دارد و این شرکت سال قبل اظهار داشت که این تعداد ۱۰ برابر شده است.
قیمت عینک واقعیت مجازی Quest ۳S که خیلی از خاصیت های ویژن پرو را دارد، از ۳۰۰ دلار آغاز می شود. در صورتیکه متا تعداد کاربران خودرا فاش نکرده است، برنامه متا کوئست (Meta Quest) آن در سال ۲۰۲۴ حدود ۶ میلیون بار دانلود شد.
همین طور حدود ۱.۵ میلیون برنامه ویژن پرو وجود دارد که نسخه های پورت شده اپلیکیشن های آیفون و آی پد هستند. اپل بطور خودکار برنامه های آیفون و آی پد را هنگام آپلود به ویژن پرو پورت می کند. این اپلیکیشن ها را می توان در داخل هدست استفاده کرد، اما بصورت صفحه های مسطح دوبعدی ظاهر می شوند. متا سال قبل آغاز به تقلید از این استراتژی با برنامه های اندروید دوبعدی برای کوئست کرد.
اپل آمار فروش ویژن پرو را منتشر نمی کند، اما یک تخمین از طرف IDC نشان میدهد که کمتر از یک میلیون دستگاه فروخته شده است.
اپل نگفته است که آیا ویژن پرو را به روز خواهدنمود یا خیر. بگفته مفسرین، این شرکت درحال کار بر روی یک جانشین است. توسعه دهندگان می خواهند این نسخه جدید، سبک تر و ارزان تر باشد. آنها از هر گونه پیشرفتی که موجب شود این عینک روی صورت ها دیده شود، استقبال می کنند.
منبع: karamond.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کاراموند در مورد این مطلب