علیرضا زرین دست ۷۸ ساله شد؛

خاطرات آقای فیلمبردار از خانه ای که پر از تئاتر بود

خاطرات آقای فیلمبردار از خانه ای که پر از تئاتر بود به گزارش کاراموند، موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه های تاریخ شفاهی خود بمناسبت زادروز علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما قسمتهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر نمود.



به گزارش کاراموند به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه های تاریخ شفاهی خود بمناسبت زادروز علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما قسمتهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر نموده است.
علیرضا زرین دست با اعلان اینکه ۲۴ اسفند ۱۳۲۴ در تبریز متولد شده است، اظهار داشت: پدرم از مهاجرین باکو و پدربزرگم مشهدی بود و خوشبختانه در خانواده ای بزرگ شدم که نسبت به هنر حساسیت خاصی داشتند و تئاتر و نمایش را دنبال می کردند.
وی افزود: برادر بزرگم حسن زرین دست نقاش بسیار چیره دستی بود و زمانیکه کار می کرد کنار او می ایستادم و خیلی از آموزه های در ارتباط با ترکیب رنگ، تقسیم بندی قاب و نورپردازی را از برادرم که با دقت و حوصله برای من توضیح می داد، یاد گرفتم و در ۱۴ سالگی با اغلب نورپردازی هایی که نقاشان پایه گذاری کرده بودند، آشنایی پیدا کرده بودم. برادرم به من توضیح می داد نورپردازی کلاسیک، رئالیسم چه چیزی است و در رابطه با ریشه به وجود آمدن آنها هم برایم صحبت می کرد و من با عشق به او گوش می کردم.

زرین دست با اعلان اینکه برادر دیگرش مسعود هم در آن زمان عکاسی می کرد، تصریح کرد: در چنین شرایطی من غیرارادی از هر ۲ برادر یاد می گرفتم. در خانه ما اغلب در رابطه با تئاتر صحبت می کردند چونکه خواهر و برادرهایم در تبریز بازیگر تئاتر بودند و در صحبت های آنها متوجه می شدم که در رابطه با مولیر و شکسپیر، چخوف صحبت می کردند، من آنها را می شنیدم و برایم بسیار جذاب بود.
همکاری با عباس کیارستمی از کدام پروژه آغاز شد؟
این مدرس پیشکسوت سینمای ایران با اعلان اینکه ذهن بسیار تصویرسازی دارد، بیان نمود: یادم می آید در همان زمان کودکی وقتی خواهر و برادرهایم در رابطه با سینما و تئاتر صحبت می کردند من در ذهنم از صحبت های آنها تصویر می ساختم و همه این ها دست به دست هم داد و از من به صورت غیرارادی شخصیتی ساخت که به سمت سینما، نور، نقاشی، عکاسی سوق پیدا کردم. یادم می آید در ۱۰ سالگی در خانه ای زندگی می کردیم که طبقه پایین آن سینما بود؛ سینما داریوش در خیابان قزوین. یعنی فاصله من با سینما و آپاراتخانه سه دقیقه بود.
وی با اعلان اینکه با عباس کیارستمی در پنج فیلم همکاری داشته است، اظهار داشت: نخستین همکاری من با کیارستمی در «زنگ تفریح» بود و پس از آن فیلم «تجربه» که به صورت سیاه و سفید کار کردیم و پس از آن هم «گزارش»، «کلوزآپ» و «همسرایان».
زرین دست با اعلان اینکه تیتراژ فیلم «رشید» را کیارستمی ساخته است بیان نمود: آشنایی من با این هنرمند فقید سینما در همین تیتراژ بود که آنرا فیلمبرداری کردم البته برخی از پلان های فیلم «نان و کوچه» را هم من گرفتم.

پروژه های مشترک با مسعود کیمیایی و پاسخ به یک پرسش
وی در پاسخ به پرسش مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما در خصوص این که همکاری با مسعود کیمیایی را از چه زمانی شروع کرده است، پاسخ داد: همکاری من با کیمیایی به سالهای ۱۳۴۷، ۱۳۴۸ برای ساخت فیلم «بیگانه بیا» برمی گردد که در آن فیلم دستیار بودم و نخستین پلانی که در زندگی هنری ام فیلمبرداری کردم در ارتباط با همان فیلم است. در آخر پلان یک ابری روی خانه می آید که من بمحض آنکه آنرا دیدم به صورت اتفاقی به سرعت فیلمبرداری کردم که بسیار هم مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت. در واقع فیلمبرداری تمام شده بود و من یک دفعه چنین ابری را دیدم و آنرا گرفتم و در فیلم قرار دادیم.
مجید اسماعیلی خطاب به علیرضا زرین دست گفت تعداد فیلم هایی که شما کار کردید بسیار زیاد است. کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ و وی پاسح داد: برخی از فیلم هایم را از نظر مضمون، فیلمنامه و فیلمبرداری خیلی دوست دارم. فیلم «تجربه» عباس کیارستمی که سیاه و سفید است به نظرم فیلم فوق العاده ای است، آنرا خیلی دوست دارم و مورد تحسین منتقدان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. همینطور فیلمهای دیگری همچون «سایه های بلند باد»، «خط قرمز»، «طلسم»، «بای سیکل ران»، «عروسی خوبان»، «خانه خلوت»، «بازمانده» را هم دوست دارم.

1402/12/24
11:53:30
5.0 / 5
282
تگهای مطلب: ایران , بازیگر , تفریح , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری