۴ راهبرد اساسی در عرصه مدیریت و توسعه دارایی های نامشهود
کاراموند: مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشست چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود از دید بازار سرمایه و پول به ارتقاء کیفیت دارایی های فکری به عنوان تضمینی برای ورود بازار به پذیرش و سرمایه گذاری در دارایی های نامشهود یاد کرد.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، مهسا قربانی، دبیر نشست و عضو هیات علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی در آغاز این جلسه که در سالن همایش دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید، با اشاره به انواع دارایی های نامشهود به چالش های این حوزه در نظام تامین سرمایه برای بنگاه ها همچون روش های استانداردگذاری، نبود توافق بر روش های استاندارد و فقدان پایگاه داده برای احصاء دارایی های نامشهود پرداخت.
در ادامه، محمدجواد سلیمی، عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز مبانی نظری استانداردهای حسابداری را مرور کرد و بر این که سهم عوامل انسانی در عوامل تولید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، اصرار کرد.
وی با اعلان اینکه حسابداری همیشه متهم است که چرا قوانین سختگیرانه را در عرصه دارایی های نامشهود اعمال می کند به تغییرات شرایط و تحول کسب وکارها اشاره و اصرار کرد که آن چیزی که صنعت انتظار دارد شناسایی شود، دارایی نامشهود است و قیمت آن نیز در بازار تعیین می شود.
بگفته سلیمی، نظام حسابداری قادر نیست ارزشی را که بازار به شرکت می دهد، در دفاتر ثبت کند و این فاصله زیاد شده و حسابداری آنرا تعدیل می کند. حسابداری قاعده ای نیست، بلکه بسیاری از عوامل دیگر می تواند در آن موثر باشد و از این منظر نظام های حسابداری جدید انعطاف پذیری نشان داده است.
در ادامه نشست، علیرضا جلالی فراهانی، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه استراتژی در بازار پول با اشاره به اینکه سیستم های بانکی کشور هنوز سؤالات دهه ۱۳۶۰ را در عرصه کسب وکار دیجیتال مطرح می کنند، اظهار داشت: افرادی که در عرصه های مختلف کسب وکار همچون حیطه های ISP تا PSP (ارائه کننده خدمات پرداخت) فعالیت دارند، همه مشتریان نظام بانکی هستند و نظام بانکی درحال طرح سؤالات چند دهه گذشته از اینها است. نظام بانکی باید یاد بگیرد سؤالات درست بپرسد.
وی با اشاره به این که پشتیبانی زیربناهای حقوقی، متقاضیان تسهیلات و تامین مالی در بخشهایی از بانکها عقب تر از سیستم حسابداری است، اشاره کرد: این مساله باید به صورتی جبران شود.
جلالی فراهانی اشاره کرد: لیست سفارش های مشتریان به عنوان یکی از دارایی های نامشهود لحاظ می شود، اما کدام بنیان حقوقی این مساله را پشتیبانی می کند و کدام مرجع می خواهد آنرا رسیدگی کند، پس در این زمینه خلأ وجود دارد که سیاستگذار باید به آن بپردازد. تجربه ارزش گذاری سرمایه های نامشهود در جهان نشان میدهد که در عمده کشورها دولت نقش اولیه را ایفا می کند؛ بدین سبب در این مرحله لازم است دولت ورود کند و سپس پیشران بخش خصوصی باشد.
او در آخر هم بر بخش دولتی به عنوان مرجع و هم بخش خصوصی در ارزش گذاری سرمایه های نامشهود اصرار کرد.
در ادامه نشست، میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: سخنرانان قبلی از نظر مالی، بانکی و حسابداری در حیطه دارایی های نامشهود به مساله بازار تامین سرمایه پرداختند، لکن باید به این مساله توجه داشت که پشتیبانی حقوقی و فنی این مساله و کاهش ریسک و تضامین حقوقی در قدمهای پیشین اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه فناوری باکیفیت و قابل اعتماد از لحظه تولد باید پشتیبانی فنی شود، اشاره کرد: کیفیت بالای دارایی فکری فقط داشتن سند ثبتی نیست. شناسایی، توسعه و ایمن سازی فناوری و نوآوری با ابزارهای مالکیت فکری منجر به ایجاد پشتوانه حقوقی برای دارایی فکری در نظام توسعه اقتصادی خواهد بود. با این رویکرد، نقطه تمرکز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مدیریت دارایی های فکری بر ایجاد و توسعه و ایمن سازی دارایی های فکری باکیفیت برای بهره برداری در نظام اقتصادی و به تبع آن نظام تامین سرمایه نوآوری است که باید تحویل حلقه های بعدی داده شود.
امین لو اشاره کرد: اصلاح استانداردهای حسابداری و استقرار سامانه های مرتبط برای معاونت علمی بسیار بااهمیت است که در واحد تامین مالی و سرمایه گذاری نوآوری درحال پیگیری قوانین و اصلاح نظامات است.
وی به چهار راهبرد اساسی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حیطه مدیریت و توسعه دارایی های نامشهود همچون بهبود فضای اقتصادی، بازآرایی فضای تقنینی، ساختار حکمرانی نهادی و ارتقای آگاهی اصرار کرد.
امین لو اضافه کرد: هرچه طرف عرضه را تقویت نماییم و طرف تقاضا آگاهی نداشته باشد، تلاشمان به حدکافی به ثمر نخواهد نشست. از طرفی بااینکه ورود دولت به عنوان نظام حکمرانی برای تنظیم گری و سیاستگذاری مهم است؛ لکن مساله اهمیت و ارزش دارایی های فکری در تبادلات و نظام تامین مالی و همکاریهای فناورانه شکل نخواهد گرفت، مگر این که معاملات واقعی صورت پذیرد. قیمت واقعی به تعادل نخواهد رسید مگر این که تمرین تبادلات دارایی های فکری صورت گیرد و بازار فناوری به مرور زمان و با افزایش موارد تبادلات فناوری بصورت طبیعی به تعادل برسد.
در ادامه نشست، مبین گودرزی، کارشناس اقتصادی کانون مدیریت دارایی های فکری اشاره کرد: در هر معامله دارایی های نامشهود دو ذی نفع وجود دارد که طرفین به توافق می رسند، اما جایی که دولت به عنوان ذی نفع حضور می یابد، جایی است که شرکتها یا استارت آپ ها می خواهند تجدید ارزیابی کنند و یا افزایش سرمایه دهند که در اینجا باید ارزش دارایی ها در اسناد رسمی شرکتها نشان داده شود و نقش دولت در اینجا پررنگ می شود و باید از روش هایی که مورد تایید دولت می باشد، استفاده گردد.
وی اشاره کرد: در این شرایط معرفی ابزارها و روش ها در شیوه نامه های حاکمیتی مهمست که این به مفهوم تعیین ارزش و قیمت توسط دولت نیست، بلکه تائید روش ها است.
بگفته گودرزی، بنظر می رسد یک راه حل راهگشا برای تسریع و تسهیل این مسیر و کاهش ریسک، بیمه دارایی های نامشهود است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در آخر این جلسه با تأکید بر لزوم ادامه و ایجاد گفتمان نقش دارایی های نامشهود در توسعه اقتصادی دانش بنیان، با حمایت کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سه نفر از برگزیدگان گزارش های سیاستی با موضوع چالش های نظام ارزش گذاری دارایی های نامشهود، جوایزی اعطا شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب