واكنش شدید شهرام ناظری به حكم دادگاه شجریان

واكنش شدید شهرام ناظری به حكم دادگاه شجریان كاراموند: شهرام ناظری در واكنش به حكم دادگاه شكایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما كه در آن آمده است «انتشار این آثار در رسانه ملی باعث شهرت شجریان شده و به زیان او نبوده است»، می گوید: صدا و سیما شاید بتواند افرادی بی مایه را عَلَم كند ولی یك هنرمند سطح بالا نیازی به این چیزها ندارد و می تواند با یك نوار یا یك سی دی كارش را بكند.



به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، ایلنا نوشت: «دو روز قبل (سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷) خبر آمد كه وكیل مدافع محمدرضا شجریان از ابلاغ حكم دادگاه كاركنان دولت درباره شكایت موكلش از صداوسیما اطلاع داده و گفته است: دادگاه، شكایت شجریان در خصوص پخش بدون مجوز آثارش را در صداوسیما رد كرده و گفته انتشار این آثار در رسانه ملی باعث شهرت شجریان شده و به زیان او نبوده است!

محمدحسین آقاسی (وكیل دادگستری) در مقام پاسخ به ایرنا اظهار داشت: رأی صادره مغایر صریح قوانین است و بطور قطع به این حكم اعتراض می نماییم چونكه معتقدیم حكم، با نادیده گرفتن محتویات پرونده و مستندات من بعنوان وكیل شاكی صادر گردیده است. بدون تردید اگر در مرحله تجدید نظر دقت كافی شود، این رأی باید نقض شود وگرنه پیام بدی برای صداوسیما دارد در خصوص این كه از این به بعد می تواند آثار هنرمندان را كه برای تولیدشان وقت و هزینه صرف می كنند، بدون موافقت صاحب اثر پخش كند.

شهرام ناظری، استاد آواز ایرانی، در مورد این اتفاق به ایلنا اظهار داشت: صداوسیما همیشه این اجحاف را در حق هنرمندان انجام داده و این زورگویی و رفتار غیر عادلانه را نسبت به همه داشته است. الان ۴۰ سال است كه آثار مرا پخش می كند و هیچ حق و حقوقی به من نداده است. هیچ قراردادی نبسته و هیچ اجازه ای هم نگرفته است. شهرِ زور چگونه است؟ اینجا هم زورگیری است و غیر از این هم انتظاری نمی رود یعنی اگر بخواهند نگاهی صحیح، قانونمند و عادلانه داشته باشند، سبب تعجب است.

ناظری درباره این عبارت كه «پخش این آثار باعث شهرت شجریان شده و ضرری برای او نداشته است، پس شكایتش از صداوسیما رد می شود»، هم اظهار داشت: صداوسیما شاید در مشهور شدن آدم های دیگر تاثیر داشته باشد و بتواند افرادی بی مایه را عَلَم كند ولی یك هنرمند سطح بالا نیازی به این چیزها ندارد و می تواند با یك نوار، با یك سی دی كارش را بكند.

او با اشاره به آلبوم «گل صدبرگ» كه در سال ۱۳۶۰ به یاد هشتصدمین سالگرد تولد مولانا در مایه بیات ترك، به صورت گروه نوازی سه تار، به سرپرستی جلال ذوالفنون و با آواز شهرام ناظری با گرایش موسیقی عرفانی ایران انتشار یافت، اظهار داشت: شما دیدید كه یك نوار «گل صد برگ» در میلیون ها نسخه در خانه هر ایرانی، از مرفه ترین اقشار جامعه تا فقیرترین شان، از بالاترین تا پایین ترینشان شنیده شد و خودش معرف خودش بود. یك هنرمند، نه من، هر هنرمند خوبی با یك اثرش می تواند جهان گیر شود و نیازی نیست كه صداوسیما این كار را بكند. این حرف صرفا برای توجیه كار صداوسیما زده شده است و به هیچ عنوان شامل همه نمی گردد و شاید فقط در مورد بی استعدادانی كه می خواهند خرج كنند تا مطرح شوند جواب بدهد و كسی كه خودش صاحب هنر واقعی باشد، راه ورود به دل مردم را پیدا می كند.

خواننده تصنیف های معروفی چون «اندك اندك»، «آتشی در نیستان»، «كاروان شهید» و «شیدا شدم»، افزود: خود من هم جزو شاكیان از صداوسیما هستم و با اینكه هنوز این شكایت را به صورت رسمی ثبت نكرده ام اما همواره آمادگی اش را داشته ام و بار دیگر اعلام می كنم اگر كسی باشد كه كارهای شكایت قانونی مرا از صداوسیما پیگیری كند با كمال میل، از همین لحظه حاضر به انجام شكایت هستم، بابت این همه اجحاف و این همه استفاده های مربوط و به خصوص نامربوط كه از آثارم كرده است آن هم بدون اجازه من كه هم از نظر حیثیتی، هم معنوی و هم مادی متضررم كرده اند.

ناظری اضافه كرد: شكایت ما به كجا می رسد؟ ۴۰ سال است كه من هیچ حق و حقوقی از صداوسیما نگرفته ام و تمام ۵۰ اثری كه به وجود آورده ام تماما با سختی و خون دل خوردن، بدون هیچ حمایتی در منزل شخصی ام بوده است و در واقع صداوسیمای من خانه خودم است و این گونه است كه فكر می كنم ظلم بزرگی در حق مان شده است! ۴۰ سال شوخی نیست. یك بار دیگر هم گفته بودم كه ببینید مدیران صداوسیما اگر ۴۰ ماه حقوق نگیرند چه نظرگاهی نسبت به سیستم پیدا می كنند؟ و حال گمان كنید این ۴۰ ماه تبدیل به ۴۰ سال شود!

این خواننده، موسیقی دان و آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی افزود: من كارمند رسمی رادیو و تلویزیون ملی ایران بودم. یعنی یك سال پیش از انقلاب به خاطر این كه در رشته آواز شاگرد اول كنكور موسیقی شدم فورا رادیو و تلویزیون ملی ایران استخدام رسمی ام كرد اما یك سال بعد كه انقلاب شد آمدم بیرون و تا الان كه با شما صحبت می كنم به همان طریق است. این است كه گمان می كنم نمی توان جز این انتظاری از صداوسیما داشت، چون زور می گوید.

ناظری در انتها اظهار داشت: به خارج از این مملكت نگاه كنید و به هنرمندان شان كه هر قطعه ای در هر جایی از آنها پخش شود، خود به خود و به صورت طبیعی مبلغی را كه بعنوان حق الزحمه برایشان در نظر گرفته اند به حسابشان می ریزند و زمانی كه هنرمند از دنیا می رود، این حق الزحمه به فرزند او و حتی به نسل های بعدی اش پرداخت می گردد و اساسا داستانشان با ما متفاوت می باشد، چرا؟ چون همه چیزشان روی قانون است و اینجا همه چیز روی زور است و زور ما هم نمی رسد و شكایتی كه می نماییم بی فایده است.»




1397/06/15
13:04:20
5.0 / 5
4667
تگهای مطلب: آهنگساز , طلا , مد , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری